GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Van het kerkelijk ambt - pagina 19

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van het kerkelijk ambt - pagina 19

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gereformeerde Stemmen. Of

het rijk zijner kerk in duizend of tien

duizend

en

steden

voor

Hem

allen

even na.

dorpen

maakt

optreedt,

geen verschil. Hij

is

en

blijft

die

en onderdeelen en veelheid ambtenaren heeft hij dus niet noodig.

Indeelingen

van

kent dientengevolge geen andere dan

Hij

plaatselijke kerken in elke stad en elk dorp,

en

de

heel

beperkte menschelijke indeeling

in provinciale en landskerken en werelddeel-

kerken bestaat voor

De

hem

niet.

zijn hem even na de kerken in Europa. Ze zijn van den hemel niet verder af. En zoo ook, of ge de kerk van Jezus in Emden of Amsterdam, in Edinburg of Leeuwarden neemt, dit maakt voor Hem geen onderscheid. De hemel, waar Hij resideert, is van alle deze steden even ver, en zijn genade, majesteit

kerken in Amerika

over

vandaar eveneens dat Hij slechts één soort van ambtsdragers kent, t. w. hen die verbonden zijn aan de plaatselijke kerken.

Ambtenaren voor een land of een provincie een classis kent de Heere niet. Hij kan ze niet kennen. Het zou een weerspreken en opheffen zijn van de goddelijke majesteit van zijn Geest. Zoo ziet men dus, hoe de onware voorstel-

of

Hiërarchie

der

volstrekt

enkel

niet

het Kerkrecht, maar wel terdege de Belijdenis van den Christus en zijn Eere raken. Onder de Hiërarchie stompt men de geestelijke werkzaamheid van den Christus af, en

maakt hem tend Koning

tot

een roi fainéanl, een

in zijn

op

de gevolgen der historie laat rusten, kan uiteraard in een burger nooit een onderdaan zien. óf op

Dit komt er van, als het geloof uit het hart verdwijnt.

Dan

toch buigt het schepsel niet

meer voor een God, die boven hem staat; en erkent dus nog veel minder een hoogheid van eenigen mensch, die door God over hem gesteld is en aan wien hij zich om Gods wil heeft te onderwerpen.

Al

wie

erkent

over

en

ons

met Rom. XIII nog macht door God en met den Man van

daarentegen

belijdt, dat alle

gezet

is,

smarten voor Pilatus' rechterstoel bekent, dat

niemand macht over hem heeft, tenzij die hem van boven gegeven zij, die kan noch mag met deze revolutionaire theorie meegaan. Voor dien blijft het: God boven en over ons wij onder God en absolutelijk aan Hem ;

En

lingen

erkent, en het koningschap óf

het contrat social, óf op het algemeen belang,

als

en Geest overal even nabij.

zich

17

stilzit-

geducht paleis daarboven.

onderworpen;

en diensvolgens onderdanen van den koning of vorst, dien het God den Heere beliefd heeft over ons te stellen. Ook in dat andere Koninkrijk, waarvan

op het

der

terrein

kerk sprake

is,

gaat dit

derhalve door.

Ook Koning

Jezus, die in

de hemelen

zijn

residentie heeft, bezit onderdanen.

Niet onderdanen, die Hij willekeurig

maar dezulken,

die

Hem

kiest,

van den Vader gezoodanig beschermt,

geven zijn; en die Hij als bewaart en onderhoudt. En in dit onderdanen verband staan eveneens al diegenen, die, hoewel slechts uitwendig met de kerk verbonden, toch het teeken van onderdaanschap

den Doop ontvangen hebben. Ook al zijn toch, helaas, onder deze onderscheidene die van achteren zullen blijken niet door den

in

er c.

In de excepiioneele

positie

van Jezus'

enderdanen.

Het

laatste verschil,

waarop gewezen

dient,

Kgt in de onderdanen van Koning Jezus, of wil men in het ambt der geloovigen. In

koninkrijken,

die

dommen

enz.,

burgerstaat

zich

die

keizerrijken,

op

aarde

hertogin

den

gevormd hebben, is er een koning, met onderdanen.

keizer of groothertog

Wel dit

heeft

men

in

onzen tegenwoordigen

woord onderdanen

tijd

in onbruik gebracht,

den vrijen burger onwaardig maar dat puur uitvloeisel van de revolutionaire theorie. Wie naar het beginsel der Fransche

als

;

is

revolutie

geen

overhoogheid van Godswege

Vader aan den Zoon gegeven te zijn, toch doen deze zich, als behoorende tot het Rijk worden er in afwachting van Christi voor ;

latere

beslissing

onder gerekend; staan der-

en moeten ook door ons als onderdanen van Koning Jezus beschouwd worden. Onderdanen van Koning Jezus zijn we, omdat de Heere Heere over ons te zeggen heeft, en Hij dit zeggenschap over ons aan halve in het onderdanen verband

;

Koning Jezus heeft overgedragen alzoo Jezus Koning over ons gezet en aangesteld heelt; en misdien van ons eischt, dat we ons aan het woord en den wil en het welbehagen ;

als

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 52 Pagina's

Van het kerkelijk ambt - pagina 19

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 52 Pagina's