De overheid - pagina 39
§ en
heid
Wegens
dogmatische oplossing
De
philosophie
Even
bruikbaar straks
vat
dit
indifferentisme
dan ook van hen geen
den aard der zaak hier
niet tot het
zoo de
is,
heeft de kerk als zoodanig
Kant en Fichte komt de kerk voor
Bij
als
middel voor de voorloopige opvoeding der natie, als een kruk, die
wordt weggeworpen, overheid
de
uit
Geen enkele philosoof
gewaardeerd.
en
er
is
Methodisme voor de overheid
indifferent als het
voor de kerk.
bestaan
laten
standpunt der
spiritualistisch
wachten.
te
philosophische richtingen kunnen
doel leiden.
het
hierin
21
hen nooit eenig bhjk, dat hun theologen over deze quaestie
Bij
hebben.
nagedacht
dogmatices organismo.
fiuius loei in
representeert
Hij
recht.
Anabaptisten.
Locus
1.
meer noodig
als ze niet
absolute
het
als
op,
en
is
De
zal zijn.
daarom
philosophie
niet in staat
de
relatie
tusschen staat en kerk te waardeeren.
van
Resultaat
voorafgaande bespreking
de
is
dus
:
dat alleen de
Calvinistische theologie een proeve tot oplossing van dit probleem kan geven. Het
Calvinisme
aanloop
eersten
is,
te
wel
is
waar, begonnen met formeel dogmatisch
dwalen en over
in zijn
nemen de gangbare beschouwing der zocht in Genève invloed op den raad der te
Roomscha Christenheid. B.v. Calvijn stad te verkrijgen, om- zoo door de overheidsmacht 't volk te beheerschen. Zoo wilden ook de Pilgrimfathers in Amerika „Christelijke Societates" in 't leven roepen. Toch heeft er van meet af aan in het Calvinisme eene andere kiem gelegen, alleen
als
maar ook en
als
volkeren.
tusschen
komen
zij
het ook verscholen, die er toe leidde
theologische
richting
vormende kracht voor Die
Gratia
kiem
Comm.
lag
kerkelijke
of
't
daarin,
om
openbaring
het Calvinisme niet
doen optreden,
te
maatschappelijk leven en dat van rijken dat
Calvijn
en Spec. gevoeld heeft en
aanstonds
de tegenstelling
ze, zij het
ook op onvol-
Gevolg hiervan was, dat in het Calvinistisch leven die kiem consequent doorwerkte en in Amerika, Nederland en
wijze, dogmatisch heeft uitgesproken.
Engeland vrucht droeg
volle ontplooiing
in
het breken
van het denkbeeld van
met de staatskerk en
in
de
rijke
een vrije kerk in een vrijen staat.
en
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1900
Abraham Kuyper Collection | 470 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1900
Abraham Kuyper Collection | 470 Pagina's