GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De overheid - pagina 39

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De overheid - pagina 39

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

§ en

heid

Wegens

dogmatische oplossing

De

philosophie

Even

bruikbaar straks

vat

dit

indifferentisme

dan ook van hen geen

den aard der zaak hier

niet tot het

zoo de

is,

heeft de kerk als zoodanig

Kant en Fichte komt de kerk voor

Bij

als

middel voor de voorloopige opvoeding der natie, als een kruk, die

wordt weggeworpen, overheid

de

uit

Geen enkele philosoof

gewaardeerd.

en

er

is

Methodisme voor de overheid

indifferent als het

voor de kerk.

bestaan

laten

standpunt der

spiritualistisch

wachten.

te

philosophische richtingen kunnen

doel leiden.

het

hierin

21

hen nooit eenig bhjk, dat hun theologen over deze quaestie

Bij

hebben.

nagedacht

dogmatices organismo.

fiuius loei in

representeert

Hij

recht.

Anabaptisten.

Locus

1.

meer noodig

als ze niet

absolute

het

als

op,

en

is

De

zal zijn.

daarom

philosophie

niet in staat

de

relatie

tusschen staat en kerk te waardeeren.

van

Resultaat

voorafgaande bespreking

de

is

dus

:

dat alleen de

Calvinistische theologie een proeve tot oplossing van dit probleem kan geven. Het

Calvinisme

aanloop

eersten

is,

te

wel

is

waar, begonnen met formeel dogmatisch

dwalen en over

in zijn

nemen de gangbare beschouwing der zocht in Genève invloed op den raad der te

Roomscha Christenheid. B.v. Calvijn stad te verkrijgen, om- zoo door de overheidsmacht 't volk te beheerschen. Zoo wilden ook de Pilgrimfathers in Amerika „Christelijke Societates" in 't leven roepen. Toch heeft er van meet af aan in het Calvinisme eene andere kiem gelegen, alleen

als

maar ook en

als

volkeren.

tusschen

komen

zij

het ook verscholen, die er toe leidde

theologische

richting

vormende kracht voor Die

Gratia

kiem

Comm.

lag

kerkelijke

of

't

daarin,

om

openbaring

het Calvinisme niet

doen optreden,

te

maatschappelijk leven en dat van rijken dat

Calvijn

en Spec. gevoeld heeft en

aanstonds

de tegenstelling

ze, zij het

ook op onvol-

Gevolg hiervan was, dat in het Calvinistisch leven die kiem consequent doorwerkte en in Amerika, Nederland en

wijze, dogmatisch heeft uitgesproken.

Engeland vrucht droeg

volle ontplooiing

in

het breken

van het denkbeeld van

met de staatskerk en

in

de

rijke

een vrije kerk in een vrijen staat.

en

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1900

Abraham Kuyper Collection | 470 Pagina's

De overheid - pagina 39

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1900

Abraham Kuyper Collection | 470 Pagina's