GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

"Ons program" - pagina 7

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

"Ons program" - pagina 7

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

;

vil

dus ons Christelijk publiek wel zal doen, met voortaan zich aan een beroep op dit „vrome"

En

muntmerk

meer daar

te sterk

te spenen.

van 1680 het Hollandsche wapenschild wulpsche figuur vertoont en door het kruis op het boek zich min aanbeveelt dan verdacht maakt. Wel mag men van „Hac nitimur, Hanc tuemur" blijven spreken, mits men dan doele, niet op den Staten -gulden, maar op den rekenpenning van 1574. Op dien rekenpenning namelijk vindt men onderaan een Bijbel liggen, waarop een kolom rust, die omklemd wordt door zes handen, en op wier top de hoed der vrijheid rust. En dat nu op dezen penning het onderaan neerliggend boek metterdaad de Bijbel is, blijkt uit het opschrift dat er bijstaat, d. i. Religio (godsdienst). Een penningmerk dat nog te edeler wijding kreeg, toen Maurits het in 1590 slaan liet op den gedenkpenning van de verrassing van Breda. Maar wil men, gelijk wij bedoelden, niet den muntslag van een reken- of gedenkpenning, maar van de nationale munt, dan is er geen keuze meer, en moet men wel „de Hollandsche maagd in den tuin" nemen. Die munt toch is schoon en zinrijk. Een weerlooze maagd, door niets dan een lagen tuin beschermd, en die toch rustig neerzit, wijl ze met den vinger wijzen mag naar de Zonne der gerechtigheid, die boven haar straalt, terwijl ze ootmoedig belijden durft: „Onse hulpe is in den Name des Heeren!" Die penning is van 1574'); uit het hardste en benardste van onze worsteling tegen Rome en Spanje; en alleen het merk van dien penning kan dus symbool van een streven zijn, dat ook nu nog, in aansluiting aan der vaderen bedoelen; zij het ook in merkbaar gewijzigden vorm, weerstand wil tegen elk kerkelijk en geestelijk despotisme, dat de consciëntie aan iets anders poogt te onderwerpen dan aan het Woord van den levenden God! te

dit

een

verloor;

hinderlijk

de

Palla^.

trotsche

en

's-Geavenhage, 8 Maart 1879.

Bij

deze

K.

tweede of Volks-uitgave van „Ons Program" heb

dubbele opmerking te voegen: P, dat de Bijlagen hier het boek lager op

en

2",

uitgave

dat

men

prijs

ik slechts de

weggelaten,

en daardoor onder bereik van wijder kring

de artikelen „Antirevolutionair óók in

uw

te

om

brengen

Huisgezin," op wier

sterk aandrong, er in zijn opgenomen.

Amsterdam, 18 Juni 1880. Wel

zijn

maagd

K.

den tuin" reeds van middeleeuwsche herkomst, maar gel;oel anders had ze een zwaard in de hand; was er geen Soljustüiae boven haar; droeg ze een trotsch wr/irone-gewaad en ging ze nit zonder omschrift. Inderdaad is onze nederige stedemaagd, die, weerloos neerzittend, op God vertrouwt, dan ook de zinrijke schepping van onze Hervormde vaderen, toen hun zelf het water tot aan de lippen was gekomen. ')

is

„de

in

gebeeld. Toen toch zag ze voor zich uit;

;

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1900

Abraham Kuyper Collection | 519 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1900

Abraham Kuyper Collection | 519 Pagina's