GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De gemeente gratie - pagina 7

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De gemeente gratie - pagina 7

Tweede deel. Het leerstellige gedeelte.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

3

DOEL VAN HET LEERSTELLIG ONDERZOEK.

we

slechts drieƫrlei positie

kunnen innemen:

1.

die

van het agnosticisme,

van de Openbaring. Het agnosticisme d. i. het stelsel der onwetendheid, erkent wel dat er raadselen in den mensch zijn, en dat de mensch in raadselen wandelt, maar ziet af van de poging, om in die raadselen licht te doen stralen. De agnosticist erkent 2".

die van de hypothese, en

dat er een mysterie

is,

maar

die

3'^.

laat het mysterie,

en beschouwt

om het te ontsluieren. man van de hypothese. Ook

als doelloos

en hopeloos elke poging,

Anders oordeelt de te

stellen,

dat

we

in

den mensch en

hij

in zijn leven

begint wel met vast met een mysterie te

doen hebben, maar beweert tevens dat ons zeer wel middelen ten dienste staan, om in die verborgenheid in te dringen. Er is uiting van 's menschen en leven in het zichtbare. Die uitingen gaat hij na. Die zijn voor hem En uit deze bekende gegevens poogt hij nu tot de oplossing

zijn

de bekende.

van het owbekende hypothesen aan

wat

hij stelt,

te

te

geraken. Dat doet

dan door onderstellingen of gaan, of hij, indien waar ware

hij

nemen, en alsnu na te zou zijn, om het onbekende

in staat

te verklaren.

Gelukt

dit

dan verwerpt hij die onderstelHng, en neemt zijn toevlucht tot een andere hypothese. Acht hij daarentegen dat zijn onderstelling wel in staat te verklaren, dan verklaart hij den sleutel tot het is, om het onbekende mysterie gevonden te hebben, en verkondigt zijn hypothese als resultaat

niet,

van wetenschap. Op die wijze vond een tijdlang het stelsel van het materialisme ingang, en werd met veel ophef als de wetenschap rondgevent, terwijl men thans zelfs in ongeloovige kringen weer vrijwel algemeen tot de overtuiging

is

gekomen, dat de hypothese van het materiahsme onge-

rijmd was.

De derde weg eindelijk, die van het dogma of leerstuk, wordt betreden door hen, die niet alleen met de beide vorige soort lieden, het bestaan van het mysterie in den mensch en in het menschelijk leven erkennen, maar tevens belijden, dat hcht in dit mysterie dan alleen kan vallen, indien God het er in vallen laat, en dat we uit dien hoofde, nu God ons zijn openbaring schonk, zondigen door met den agnosticist te stellen, dat overmits dit een miskennen en ondankbaar loochenen van de liefde Gods ware, die ons te hulpe komt, maar ook dat ge evenzeer er geen licht

zondigt,

is,

indien ge, gelijk de

man

der hypothese doet, voor dit van

ons geschonken licht moedwillig het oog sluitende, te

bij

God

eigen kunstlicht

turen op wat ge toch niet begrijpt, en het zonlicht dat

zit

God door uw

vensters wil doen stralen, door een dichtdoen der luiken, buitensluit. Recht loopt naar die belijdenis alleen licht

aanvaardende, als dogma of

Woord omtrent

dit menschelijk

dankbaar het van God ons gegeven leerstuk aanvaardt, wat God ons in zijn

hij, die,

mysterie geopenbaard heeft.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1902

Abraham Kuyper Collection | 692 Pagina's

De gemeente gratie - pagina 7

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1902

Abraham Kuyper Collection | 692 Pagina's