GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Om de oude wereldzee - pagina 199

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Om de oude wereldzee - pagina 199

Het raadsel van den Islam - Het land der Pharao's - Soedan - De Hellenen - Sicilie - Het protectoraat van Tunis - De Algerijnsche kolonie - Marokko - Spanje - Portugal

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE HELLENEN. feitelijk

bloei

in

is

177

en in deze driekwart eeuw reeds tot hoogen gekomen. Niet, zoo ge het vergelijkt met wat de lagere school bestond,

niet

West-Europa

is

geworden

zuiden van Europa nooit

een maatstaf die voor een land in het

mag worden aangelegd

maar wel zoo ge Oriekenland in dit opzicht vergelijkt met de Staten die er rondom opgaven van 1901 bestonden er toen reeds 3528 volksscholen voor jongens en 526 voor meisjes, saam bevolkt door bijna 200,000 liggen. Volgens de

en met een staf van 2040 leeraren, 745 onderwijzeressen

leerlingen

en 686 zoo

helpers.

Het Analphabetisme, voorheen ook

neemt dan ook van jaar tot jaar

sterk,

en

af,

zelfs tot in

uithoeken begint de volksschool door te dringen.

afgelegenste

erfgenaam van een classiek volk, dat aan Em-opa ontwikkeling schonk, voelt

wegen het

in Griekenland

al

wat Griek

is

de Als

zijn intellectueele

zijn roeping,

om

aller-

van hoogere ontwikkeling weer op denkandelaar te •ontsteken, en daar de Grieksche jeugd noch met loomheid noch met dofheid tobt, maar schrander van aanleg is, snel vat, gemakkelijk licht

doordenkt en sterk van geheugen

onder

Het

alle

is,

draagt het gegeven onderwijs,

rangen en standen der maatschappij, gewenschte vrucht.

bezwaar voor goed

ernstigste

classicaal onderricht ligt in het

sterk overdreven individualisme van den Griek. classieke

tijden

komt gedurig

die voor de verdere is.

Het

treft

ieder

in botsing

Deze erfenis

uit

de

met den gemeenschapszin

opbouwing van den Griekschen Staat onmisbaar die

Griekenland bereist,

hoe er

alle respect

van den mindere voor zijn meerdere ontbreekt. Het individualisme heeft de inbeelding van de gelijkheid aller burgers al te zeer gevoed. Zé\is de domste acht dat hij evengoed tot oordeelen in staat is als de kundigste geleerde.

En moge

Nooit wil de één voor den ander onderdoen.

nu al bij de minderbedeelden een sterke prikkel zijn •om op te werken en niet achter te blijven, en straks in het leven de kracht van het particulier initiatief verhoogen, het verdit

zich

gemakkelijkt het geven van onderwijs

ook de volksschool

en

stellig niet,

steeds buiten staat bleek,

is

oorzaak dat

den gemeenschaps-

Minder tobt men hiermee onder de Grieken in de Verstrooiing, die nog onder de hoogheid van den Sultan leven. De druk van het Turksche bestuur houdt hier saam, wat anders allicht even zin

te

sterken.

^terk uit elkander zou wringen. Kerk en school

zijn

voor deze Grieken

de symbolen van hun nationale toekomst en dan ook

steeds

12

met

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's

Om de oude wereldzee - pagina 199

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's