GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 23

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 23

college-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

§

De formeele bepaling van dezen locus.

1.

B. Doch''bezien wij de zaak ten principale.

Het

a.

wat in het zieleleven van den Christen voorwant de dogmatiek is geene zielsmystiek. Zij doen met den spiegel van ons menschelijk denken. In dien spiegel is

volstrekt niet de vraag,

afgaat of volgt, heeft te

moeten de verschillende onderwerpen zoo gerangschikt worden, als ons denken vereischt. Het is niet God, Christus, zonde enz., die in de dogmatiek voorkomen, maar de kennisse van God, de kennisse van Christus enz. En wijl de

kennisse

ook

is

te beslissen

het

reflex

in

den spiegel van ons denken, heeft ons denken

over de volgorde der verschillende

ook de locus de Deo vooropgaan, slag en het doel van

wijl

bestaan mist.

zijn

loei.

En daarom moet nu

anders elke volgende locus den grondDit

is

de genetische weg.

Want God

het uitgangspunt van alle ding.

is

Maar waarom

b.

— zoo

kan men vragen

zoodat ge eerst de werken Gods slaat en

van daar

uit

in

— gaat ge hier niet inductief

te

werk,

de natuur en het menschelijk hart gade-

opklimt tot de kennis van het Eeuwige

Wezen? Of ook

de gegevens der openbaring tot die kennisse komt? Antwoord Ook op ander terrein gaat de inductieve methode niet zóo te werk. Is Darwin bijv. begonnen met de bestudeering van eene roos, eene rat, eene Hij kat etc, om zoo eindelijk tot de idee „mensch" te komen ? Stellig niet. kende den mensch en stelde in hem belang, en vandaar pas zijn onderzoek naar kruid en dier, om de genesis van den mensch vast te stellen. Had hij den mensch niet gekend, hij zou zijn onderzoek zelfs nooit ingesteld hebben. Ook bij de inductieve methode is dus het obiect eerst gegeven. En dan rijst de uit

:

men die idee, dat obiect, kan verklaren uit de bijzondere verschijnZoo ook hier. Men gaat niet uit van de kennis van mineralia, flora, fauna, mensch etc, om zoo te komen tot de idee „God". Neen, maar merz^aaf uit van de Godsidee. Wie die niet heeft, bekommert zich ook niet om theologie. vraag, of selen.

atheïstisch land mogelijk, dan zou daar ook alle theologie En ook als een ongeloovige, omdat hij bijvoorbeeld theol. prof. of dominee is, nog „theoloog" heet, dan gaat hij niet inductief uit de bijzondere verschijnselen zoeken naar de Godsidee, maar bestaat al zijn werken

Stel,

er

ware een

ondenkbaar

zijn.

afbrekende Schriftcritiek.

in

Neen, de dogmatische gedachte heeft altoos hierin haar point de départ:Er een God, Die leeft en met Wien wij, menschen, in rapport staan. omdat wij dat bewustzijn hebben, gaan wij de dingen onderzoeken, kunnen tot eene betere kennisse van het Eeuwige Wezen. is

Den

locus de

Deo aan

ook

niet gaan.

eerst

het slot der dogmatiek te plaatsen, is dus in strijd met

de ware toedracht der zaak. het

En

die leiden

Zoo gaat

het in de werkelijkheid niet, en zoo

kan

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's

Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 23

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's