Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 992
college-dictaat van een der studenten
;
Locus DE Christo (Pars Tertia).
176
Heilige
Schrift
naam kreeg
ons
leert
ixïp tx-j
uitdrukkelijk,
De vraag
l-jofxx.
overeenstemming brengen èn dat
in
had èn dat het toch Dat nu
was
in het 'ivzixx
ligt
—
potentia
het
de
van
en dood een momenten moeten
zijn lijden
vóór de grondlegging der wereld een nieuwe phase
erkenning komt
tot
't
't
reeds
ingetreden.
is
vóór de incarnatie
;
men
Best kan
dit duidelijk
onderscheiden, dat Christus nu regeert door interme-
te
menschelijke natuur, terwijl Hij het daarvóór deed door
eigen
zijn
wat
is
'ivoyi-j.
;
Hij
hemelvaaart
zijn
om
Hij
dus, hoe wij beide
na de verheerlijking actu.
maken, door het zoo diair
na
dat is
genomen personen van menschelijke koningen. Evenals Christus incarnatie zijn profetisch ambt door de profeten en zijn priesterlijk
hulp
te
vóór
zijn
ambt door de
priesters
door schepselen,
diate of directe dus
—
Vraagt men, waar
zoo oefende
bediende,
ook
Hij
koningschap
zijn
door de propria assumpta humana natura
niet
niet
;
uit
imme-
maar instrumenteel. de Schrift het moment
waarop Christus zijn koningschap 't eerst toont, dan wijzen wij op Gen. 3 15. Immers die woorden zien niet alleen op de verlossing des menschen, maar ook op zijn koninklijken in
is,
;
triomf.
de
Die
worsteling
twee machten, waarbij de een des anderen
tusschen
vernietigen zal, toont, dat die eene koninklijke heerschappij bezitten zal
U^K"'
irx'i
van
van
Satan
de ^iii
maar
niet zijn kop,
is
dus
ligt
opgesloten,
zijn
macht.
het „vejmorzelen"
In
dat in het „zaad van Eva" de koninklijke
macht school.
Thans
zullen wij
schap vóór
Dit
hoort tot
het
macht wist
val
dier
was
cf.
algemeene daar
macht en het
Joh.
1
waarop Christus
een andere macht als die van en organisch
tusschen
;
die
Heilige
die van
beide
Schrift
venaars enz.
dit
Koning-
om
't
is
Waar
genade.
over de creaturen.
de mensch na den
geweld van stroom en storm, element
hebben wij
die
in
ontwikkeling
die koninklijke macht, die
ook
in
te
doen met
Christus Jezus
Die macht nu, die de mensch uitoefent als zondaar,
4.
:
is
der
terrein
ontwikkelen
te
bedwingen,
te
koninklijke
de
wijze,
de gedeeltelijke heerschappij die den mensch gegeven
1^
en
nog de instrumenteele
incarnatie uitgeoefend heeft, in haar drie stadiën nagaan.
zijn
Adam
den zondaar
machten
in is
komt
uitgesproken
't
paradijs.
Adam was
indirect en mechanisch.
het best
tegen
Die van
uit,
als
guichelaars,
men
let
De
is
direct
tegenstelling
op den vloek
in
slangenbezweerders, too-
Immers wat de magi van het Oosten, de mysteriën van Egypte, was door geheime machten het schepsel te
heel de heidensche cultus beoogden,
zijn nog aanwezig cf. enkele menwoord wilde dieren te temmen de biologie
bedwingen. Sporen van die adamitisclie macht schen, die macht hebben door blik of
en uit
't
mermerisme.
't
paradijs,
In die verschijnselen
brokstukken
uit
;
;
moet dus tweeërlei onderscheiden, de sporen
de ruïne, die
God
overal
liet
— èn valscbe naboot-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
![Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 992](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/dictaten-dogmatiek-locus-de-providentia-peccato-foedere-christo/1910/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's