Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 16
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
HET RECHT UIT GOD.
8
historie en
's
menschen wijsbegeerte,
van waar de mensch zulk een natuur ontving, hoe
klaren,
van
bron
recht
alle
geloofsovertuiging
met
slotte
moest
uit
wel
dit
was.
als
wekken,
de andere, en het
De in in
Hef
5.
's 's
alle
dat
keuze
de
bij
gegevens zich ten
GOD, dan
of het recht uit
Aanvaardde men nu
wel
dan
dit laatste,
en het alsdan een onderwerping
eischt,
wijl ten slotte
Die eisch nu eindigt altoos met on-
de één altoos even hoog waant
men
die onwil, die zich, eer
is
zijn zou, niet
te
staan
op verdacht
er
is,
van het rechtsgevoel wreekt.
in vervalsching
§
standpunt
rechtsverdonkering leiden, overmits recht dat gelden
tot
aan God, maar aan den mensch. wil te
verloop der menschheid, en
was maar,
bedenkelijke
MENSCH
den
onderwerping
zal,
historisch
saamtrokken op de tegenstelling,
het
of
't
principieele
tweeërlei
dit
nader ontleden, zonder ook zijnerzijds met de
met
Het
rekenen.
te
tusschen
En omgekeerd kan, wie Gods beschikking eert, deze algemeene
in
samenvatting van de onderscheiden deelen onzer
wijsgeerige
de
kennis
niet
menschen,
des
natuur
in
in staat
een samenvattend begrijpen ervan.
stelde, tot
de
haar
hij
wat hem
historisch verloop tot zulk een uiting bracht, en
zijn
moeten ver-
zich toch altoos zal
recht uit God.
poging,
om
de bron van het recht
menschen natuur,
in
in
den mensch
te
vinden,
d.i.
het historisch verloop der menschheid, en
menschen wijsgeerig, alomvattend denken, gelijk deze, sinds de Rede
naissance,
van
lijn
de
Middeleeuwsche rechtsopvatting brak, en
dusgenaamde „moderne" rechtsontwikkeling steeds meer overheerschend werd, is uit niet anders dan uit een, het probleem steeds in
de
verschuivend,
met
nog,
en
:
zich
Niet
uit
valt niet alleen
weg, en enkele vrijen
sprake
blijft
Wie met Proudhon en meer
verklaren.
te
en Krapotkin, met Netjaschefs, Most, Mühlberger
Bakonini
Reinsdorf
stelling
zelfbedrog
in
het
Anarchisme
God, maar
uit
en
Nihilisme
den mensch
!
volhouden.
de heerschende macht, maar ook
er niet
anders over dan
werpt,
alle
erkent.
Dan
echter
is
toch
bindend verband
de volstrekt opzichzelfstaande
mensch, die geen ander recht dan het recht van wil
kan de
Dan
er van
zijn
absoluut
rechtsbouw gansch geen
meer, en kan er niet alleen aan geen organischen samenhang.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's