Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 112
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
HET WEZEN VAN STAAT.
104
alleen in staat
bewustzljn
Kerk
de
in
hooger zedelijkheids-, rechts- en staats-
dit
menschen natuur gegeven is, kan het niet anders, of bereidt voor den Rechtstaat vanzelf en onge-
's
Christus
van
dwongen
doordien
is,
het terrein, naardien
de idee der zedelijkheid niet alleen
zij
Het blijvende instituut der Kerk
maar ook door doet dringen.
predikt,
opkomen voor wat
doet de eerste bescherming
bescherming behoefte
gezin en maat-
in het
„und ermöglicht die Ver-
schappij
aan
bindung
der geschiedenen Klasse-und Völkerverbanden
Zusammenleben dan ook
aarzelt
für
menschliche und Kulturzwecke"
niet te erkennen, dat Staat
meer dan duizend jaren
van
heeft,
in friedlichem
Gneist
10).
(p.
en Kerk beide een periode
lang, in onderlinge gestadige
saamwer-
king en voortdurende wederzijdsche bestrijding, „die zwiefaltige Trager der Staatsidee" geweest
en beide
nu
staat
tot
komen.
stand
strijd
een einde
op
zedelijk
als geheel niet
door de Kerk,
gebied,
anders dan door den Rechts-
gaat dan niet zoover als Rothe,
Hij
maken
te
gelding komen, die oplossing bracht.
tot
individueel,
maar kon voor een volk
aan dien
moest én individueel én gemeenschap-
te lossen,
macht
geschiedde
Om
zijn.
harmonie op hoogere
een
pelijk
Dit
in
om
ten
slotte de Kerk zich geheel in den Staat te doen oplossen, maar ook bij hem toch is het de Staat, die ons de verwerkelijking van het
hoogere
ideaal
strument,
van volk
waardoor
't
Rechtsstaat
is
hoog
het
hoogst bereikbare ons deel
loven in-
alleen het
nog onvolkomen
kunnen worden.
zal
dien gelukstaat vooralsnog afscheidt,
zondebederf, maar
te
ons menschelijk saamleven, ook internationaal,
in
tot volk, het
Wat ons van
De
tegenvoert.
voor
is
hem
niet
Van de komst van
zijn.
een Koninkrijk der Hemelen, dateerst door de parousie van den Christus
worden mogelijk gemaakt,
zal is
bij
één doorloopend proces, dat ons
keling al
als
allengs
mag nu
Behalve
zelf
overleiden.
verzoening
voorstelling
in.
en
bij
aanvaard
ons
toch
over
wat
sprake.
valt,
Het
geregelde historische ontwik-
den Rechtsstaat een kant toch
is
zelfs
Stahl
nog andere bedenkingen, waarover
niet
Alles
hem dan ook geen
Ook
der Voleinding zal overleiden.
aan
dat
eeren
te
wat nu
uit
toestand
ontkend,
waar,
grondgedachte
van
den
in
niet
innerlijk
gegaan.
de
is
hier later,
is,
die
te
ver
kan de
worden, alsof een onafgebroken proces
omringt
de
H.
in
den
Schrift
idealen
geluksstaat
zou
ons over de zonde, over
de parousie openbaart, gaat vlak tegen deze
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's