Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 444
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
STAAT EN KERK.
436
ontwikkelen konden,
noch
institueeren
tenzij
doen gaan van
ten gronde
het
door een gewapende
macht werden gesteund, gevoelde een ieder dat
politieke
aanging, zich geheel los van den Magistraat
Ook
zij
ware
hier te lande
te
niet
't
meer
verklaren, daar dit met
eigen kerkelijk leven gelijk stond.
zijn
denken geweest, de Spaansche
er niet aan te
geloofsbelijdenis te keeren, zoo onder Oranje's leiding niet een civiele
macht aan
Zoolang
weerstond.
opnam,
meerden
die
niet
dan
anders
lijk,
positie
onder
in
autoriteit
om
op
macht,
belijdenis
vrije
om
te
op
te
komen.
dragelijke,
komen, maar de Roomsch-
maar was het
Wat ook
men kans op
land
dat
De Anabaptisten hadden
teruggetrokken,
om
Christus
wachten,
in
te
als
Spanjaarden
de
Een
niet
kreeg,
tot
een
ballingschap en
terugkeer naar
bezaten
moge-
't
land
de kerken geen
den nu nieuw intredenden toestand op den vorigen grondslag
te regelen.
toen
Gerefor-
bescherming van den Magistraat,
de
in
de
Londen, Emden,
eersten aanvang heil zoeken in de
in
martelaarschap had vermocht, nu en
voor
de Reformatie desnoods met geweld
Vaderland
't
't
naar
zonder civielen steun ver-
ucht, of in het martelaarschap eere stellen,
rustige
slagveld de Hiërarchie
Hiërarchie er zich niet toe bepaalde, met
men wel
onderdrukken, kon
te
't
niet heen, te vluchten.
al
bewoog,
Vorsten
Katholieke
op
ontbrak,
bange dagen
wapenen voor haar
geestelijke
V
die
in
die
genoodzaakt
zich
Waar de
worden.
kregen
ze
en waar
kon
positie
macht
die
zagen
Wezel,
Frankfurt,
vaste
woord ware gekomen,
't
zich wel geheel uit
't
civiele leven
individueele geloovigen de toekomst van den
maar ook
genoodzaakt
standpunt bleek onhoudbaar,
dit
werden, ons aan ons
zelf
over
te
laten.
Er moest nu een nieuwe toestand van zaken gevestigd worden,
en
dit
te
de
civiele
doen hadden de kerken de leiding
heeren
moest
Vooreerst
er
een
En
het
gebruik
op
de
der
tegenover
houding.
Hierbij
zelfstandigheid in
1618
in
niet
te
dan
en dat daarna elk
zoodat van zelf
Er was nu tweeërlei noodig.
kregen.
Magistraat
meene Gratie weer een saamleven handhaven.
niet in haar macht,
optreden,
in eer
die krachtens de
en deugd deed
Ge-
opkomen en kon
de tweede plaats moest er orde worden gesteld op
kerkgebouwen, de
Ketters,
nu
is
het
handhaven,
op de tractementen der leeraren, en
Joden
en
ongeloovigen aan
te
nemen
aan de Kerken zoo weinig gelukt, haar dat
zelfs
de groote Synode Nationaal
onder het patronaat der Overheid kon saamkomen saamkomen van een nieuwe Synode Nationaal kort-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's