GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 259

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 259

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

KUYPER ALS GELEERDE.

DR.

rust, lijnrecht tegenover God. Ons van het absolute licht schier niets daar 't door de zonde verzwakt is. Als het hiernamaals tot zijn kracht komt, zal het oog God kunnen aanschouwen in zijn volle

symbool der

staat de dood, het

oog nu kan zien,

volle

237

in dat verblindende

heerlijkheid.

Daarom schoone

stuit

in

God

de Christelijke aesthetica die de oorzaak van het

op ongerijmdheden,

zelf vindt, niet

gelijk

de onge-

loovige aesthetica. Het schoone kan dan alleen in het creatuur bestaan, als de goddelijke heerlijkheid in het creatuur straalt.

Von Hartman zijn

schreef: „Het natuurschoon en het kunstschoon

twee verschillende terreinen, twee werelden". Algemeen beaamt

men, dat

aesthetisch oogpunt het tweede hooger staat dan het

uit

eerste.

Poogt men tot

dit te

verklaren, dan

moet men buiten het geloof om

het resultaat komen, dat in de natuur slechts een

streven van de stof

onbewust

en de mensch er eerst uitdrukking aan geeft.

is

Maar dan volgt hieruit, dat de mensch hooger staat dan de bewerker van het schoon, dat de mensch boven God staat. Door Gods Woord tot grondslag te nemen, vermijdt men deze ongerijmdheid. De volgende stellingen neemt Dr. K u y p e r aan. I. Toen God de wereld geschapen had, was deze absoluut schoon. II. Door de zonde kwam er verstoring, een vloek, waardoor deze wereld „betrübt" III.

is.

Deze vloek drukt

van zon, maan en IV.

God

sterren.

heeft den

schoone voort

te

staat, gelijk

Bij het leelijke zijn

voort

te

Zijne

genade bekwaamd het

Kuyper

over het

tegenover het

leelijke dat

de leugen tegenover de waarheid. de elementen welke

God

gaf

om

het schoone

brengen misbruikt.

Het terrein van het

Dan te

mensch door

brengen.

Voorts spreekt Dr.

schoone

alleen op het aardsche, vandaar de pracht

in

zijn

leelijke is

Inferus

op meesterlijke wijze behandeld door

(Hel),

geïllustreerd

door

G.

Het

Doré.

schoon openbaart zich wanneer de harmonie tusschen geest en te

voorschijn treedt. Bestaat die overeenstemming

niet,

dan

stof

is

er

geen werkelijk schoon. Een vrouw met een schoon gelaat doch zonder dat een schoone ziel zich daarop afspiegelt, verliest het in schoonheid bij

eene,

die

hoewel minder schoon, eene blanke

ziel

laat door-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919

Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 259

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919

Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's