GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 58

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 58

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

KUYPER PREDIKANT.

DR.

36

De

hangt aen de waerheyt syns lichaems."

strijd

over de opstanding

Over werkelijkheid van een eeuwig leven bestaat geen verschil.^) „Indien de doeden niet opgewekt worden, dan is ook Christus niet opgewekt" en is van zijn verrijzenis geen sprake. Maar hierin gaat men uitéén, dat de Moderne beweert aan des Heeren bewijst

zijn

spiritualisme

Opstanding

dit.

genoeg

in tastbaren

hebben,

te

vorm

belijdt

terwijl

de

Christenheid

de

en dies streng vasthoudt aan

de verheerlijking van het lichaam. In de Schrift vindt men van dat overspannen Idealisme dan ook geen spoor. De Heilige openbaart het woord, van het symbool, van teekenen,

zich in den

vorm van

van

van Godsverschijningen, van Engelen en personen en

in

feiten,

de volheid des

tijds

heet het:

„Wat

wij gezien, gehoord, getast

hebben van het Woord des levens, dat verkondigen we u!" Daarom erlangt ook de openbaring van het nieuwe leven onder menschen aanstonds een vasten, welbegrensden vorm. Er ontstaat een Gemeente! En daarin is

zijn

Apostelen, ambten, ceremoniën, usantiën,

een rechtspraak, ontstaat een belijdenis, en voortgaande ontwikkelt

zich datzelfde leven in den ten,

vorm van een Kerk met haar sacramen-

ambten, verordeningen,

liturgie,

altijd

naar den eisch, dat de

menschwording van den Zoon Gods haar levensbeginsel blijve. Deze vorm kan gewijzigd, vernieuwd, gepolijst worden. Slechts verzet hij zich krachtig tegen de geringschatting, zwevendmaking en eindelijke afschaffing van allen vorm en dringt hij naar oplossing van het Kerkelijk vraagstuk, wijl dit in den grond geen andere vraag stelt dan: in welken vorm moet de gemeente van Christus optreden om tegen krachtsverspilling te waken en de volheid van haar wezen te openbaren? Tegen den vasten vorm pleitend, vraagt men of het onbewuste leven dan geen recht van bestaan heeft? Zóó stellig, luidt het antwoord, dat Dr. K u y p e r geen echter Gereformeerde verklaring kent dan van U r s i n u s in zijn Schatboek, „dat het Onze Vader niet uitsluitend voor de bekeerden is, wijl er ook onder de nog niet bekeerden zulk een menigte wedergeborenen schuilt, die nog wel niet ontdekt maar toch reeds ten leven verwekt zijn." Hij doet niet mede met methodistische wegcijfering van het nieuwe leven vóór de bekeering, evenmin als hij de „voorkomende en voorbereidende ^)Dr.

Kuyper

kunnen zeggen.

schreef

dit in

1873.

Nu zou

hij

hetzelfde niet

meer

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919

Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 58

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919

Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's