GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 122

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 122

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

PAGINA 10

Goede studenten krijgen interessante honoursprogramma's voorgeschoteld, zijn welkom op kleinschalige 'colleges' en kunnen zelfs geldprijzen winnen. Maar hoe zit het met de luie student? Welke prikkels krijgt die?

gie aan de Rijksuniversiteit Groningen trekken de studenten gemiddeld 22 uur uit. Waarom geven zulke opleidingen niet gewoon wat extra 'huiswerk' op en toetsen ze niet strenger? Veel studenten smeken daar zelfs om. Het onderwijs mag best zwaarder, beweren ze. Onder de afgestudeerden van de universiteiten klaagt bijna eenderde over gebrek aan diepgang. Dus waar wachten de opleidmgen nog op?

TEKST: DIRK DE HOOG EN BAS BELLEMAN/HOP

Eindeloos herkansen

FOTO: ROB BOMER

Bijna elke universiteit heeft honoursprogramma's voor getalenteerde studenten of iets wat daar op lijkt. Zo ook de VU. Bij geneeskunde bijvoorbeeld kunnen gemotiveerde studenten een extra masterclass volgen. Het streven is dat aan alle faculteiten zo'n tien procent van de studenten een extra programma gaat

'Ik blijf in bed liggen en doe dat tentamen een volgende keer weV volgen. Sommige faculteiten, zoals Bewegingswetenschappen hebben beurzen waarmee de beste studenten en poosje naar het buitenland kurmen. Sociale Wetenschappen heeft een scnptieprijs en sinds vorig jaar kiest economie de student van het jaar. Bij Rechtsgeleerdheid en Psychologie en Pedagogiek krijgen topstudenten een aanstelling als student-assistent om onderzoek te doen. Kortom, ideeèn genoeg om toptalent te pnkkelen. Maar wat te doen met de luie student die een zesje mooi genoeg vindt, die helemaal geen zin heeft om de top te halen? Hoe krijg je die zover dat hij een 'normale', volledige werkweek gaat draaien?

Smeken om meer Gemiddeld zeggen universitaire studenten 31 uur per week met hun studie bezig te zijn. In het hbo werken ze iets harder, namelijk 33 uur m de week. Toch zegt een behoorlijke groep de opleidmg feitelijk 'parttime' te doen, zo blijkt uit de database van de Keuzegids Hoger Onderwijs. Uit internationaal onderzoek blijkt dat bijna een kwart van de Nederlandse studenten minder dan twintig uur per week in de opleiding steekt. Aan de VU studeren studenten gemiddeld 30,2 uur. Eenenvijftig procent zegt meer dan dertig uur per week aan de studie te besteden. Bij tandheelkunde studeren studenten gemiddeld het meest, namelijk veertig uur, maar een kwart van de studenten daar besteedt minder dan dertig uur aan de studie. Waarschijnlijk is natuurkunde zwaarder, met gemiddeld weliswaar een uurtje minder, maar daar zegt 94 procent meer dan dertig uur te studeren. Opmerkelijk is dat student informatica gemiddeld maar 25 uur studeren en slechts 27 procent meer dan dertig uur. Alleen studenten bestuurskunde scoren lager met gemiddeld 23 uur en 24 procent boven de dertig uur. Politicologie in Leiden scoort landelijk het laagst met twmtig uur m de week studeren. Voor sociale geografie en planolo-

AD VALVAS 19 OKTOBER 2006

O N D E R W I J S

Onderzoeker Hans Vossensteyn van het Twentse Center for Higher Education Policy Studies (Cheps) vermoedt dat het lage aantal studie-uren vooral te maken heeft met de vergaande 'flexibilisering' van het onderwijs. "In zijn tweede jaar volgt de student nog wat vakken uit het eerste jaar, in zijn derde jaar doet hij ook tweedejaarsvakken plus dat ene overgebleven vak uit het eerste jaar, m zijn vierde jaar moet hij zijn derde jaar

Bezige bijbaanbaasjes Bijna een kwart van de Nederlandse studenten zegt minder dan twintig uur in de week met de opleiding bezig te zijn. In Duitsland is dat vijftien procent en in Portugal zeKs maar vijf procent. Van de Oostenrijkse en Spaanse studenten zegt respectievelijk een kwart en 28 procent twintig uur of minder aan zijn opleiding te besteden. Dat staat in het rapport Eurostudent 2005 van het Duitse onderzoeksinstituut HIS. Per week steken Nederlandse studenten gemiddeld 31 uur per week !n hun opleiding. In Oostenrijk, Ierland en Spanje besteden ze wekelijks minder tijd, terwijl ze in Duitsland, Frankrijk, Letland en Portugal juist harder studeren. Met bijbaantjes erbij opgeteld blijken de Nederlanders bijna de hardste werkers, met in totaal 48 uur voor werk en studie samen. Alleen Letse studenten zeggen harder te werken: 63 uur in de week. Opvallend is dat een op de drie Nederlanders zijn bijbaan verwant acht aan zijn studie. In Frankrijk ze£^ maar een op de twintig hetzelfde. nog afmaken en in zijn vijfde en zesde jaar sluit hij zijn opleiding pas echt af." Om deze reden is bij rechtsgeleerdheid aan de VU weer de verplichting ingevoerd dat studenten binnen twee jaar alle eerstejaarsvakken moeten halen, kent psychologie een bindend studieadvies en moeten studenten bij bijna alle masteropleidingen eerst de hele bachelor hebben afgemaakt om te mogen beginnen. De eindeloze herkansingsmogelijkheden van studenten spelen een cruciale rol volgens Vossensteyn. "Je kunt herkansingen opvatten als een belangrijke verworvenheid: je hoeft immers niet een heel jaar over te doen als je één vak niet haalt. Anderzijds geeft dat de student wel erg veel vrijheid om te zeggen: 'Ik blijf in bed liggen en doe dat tentamen een volgende keer wel'. Hoe minder herkansingen, hoe hoger het rendement. Je zou de flexibiliteit kunnen terugbrengen om ze harder te laten studeren." Aan de VU zijn bij veel faculteiten de extra herkansingen afgeschaft, bijvoorbeeld bij Psychologie en Pedagogiek en Sociale Wetenschappen. Dit heeft vooral in het eerste jaar een beter studierendement opgeleverd.

Spijkerbroek Vossensteyn denkt dat ook de intensiteit van het onderwijs nauw gerelateerd is aan het aantal studie-uren. "Hoeveel do-

cententijd wil je in je studenten stoppen? Bij de University Colleges is de begeleiding intensief en zie je dat studenten hard werken en snel hun bachelor halen. Maar ja, universitaire docenten moeten ook onderzoek doen." Ook aan de VU is het onderwijs de afgelopen jaren op veel faculteiten intensiever geworden door meer contacturen te plannen. Bij Psychologie en Pedagogiek bijvoorbeeld hebben alle studenten nu ook een docent als vaste tutor gekregen. Extra lesuren klmken misschien wat schools, maar ze helpen mderdaad, zo lijken de cijfers uit de database aan te tonen. Er blijkt een zeer sterk verband te bestaan tussen het aantal contacturen en het aantal uren dat een student daarnaast per week aan zijn opleidmg besteedt. Eén contactuur erbij levert gemiddeld één uur zelfstudie extra op. Dat effect is minder als er al veel contacturen zijn, maar het gaat nooit helemaal verloren. En het is juist sterker als er nog maar weinig contacturen zijn.

Gemiddeld aantal studie-uren per week aan de VU: IJver-top 5 Tandheelkunde Natuurkunde Scheikunde Biotogie Geneeskunde

Lui-top 5 40 uur 39 uur 37 uur 37 uur 36 uur

Antropologie 23 uur Bestuurskunde 23 uur Alg. cultuurwetensch. 25 uur Informatica 25 uur Criminologie 25 uur

Volgens critici houden instellmgen in het hoger onderwijs hun normen bewust laag, zodat voldoende studenten het diploma halen. Anders krijgen de instellingen te weinig geld van de overheid: die financiert immers nog altijd op grond van het aantal afgestudeerden. Maar Cheps-onderzoeker Vossensteyn denkt dat dit wel meevalt. "Geld corrumpeert misschien, maar de kwaliteitszorg rond de opleidmgen is redelijk goed. Je kunt misschien wel zeggen dat de accreditatieorganisatie NVAO beter zou moet letten op de intensiteit van opleidingen." Een ander deel van het probleem is de lage studiebeurs, speculeert Vossensteyn. Omdat studenten weinig geld hebben, nemen ze bijbaantjes en hebben ze minder tijd voor hun opleiding. "Maar het is onzeker of je dat oplost door de studiebeurs te verhogen. Misschien kopen ze dan een Levi's-spijkerbroek in plaats van een CA-broek."

Leuke bijbaan!

NIDAP

y

Onderzoeksbureau zoekt studenten voor het afnemen van interessante telefonische interviews bij bedrijven. Flexibele w e r k t i j d e n , i n f o r m e l e w e r k s f e e r , goed salaris. Heb jij een goede telefoonstem en ben je accuraat, bel: 0 2 0 - 6 8 9 . 2 4 . 8 6 en vraag naar Marjolein. NIDAP, Jacob van Lennepkade 334 K, Anristerdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 augustus 2006

Ad Valvas | 576 Pagina's

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 122

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 augustus 2006

Ad Valvas | 576 Pagina's