GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 22

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 22

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

O

PAGINA 2

P I N I E

AP VALVAS 7 SEPTEMBER 2006

> vraag antwoord

>Opinie

Historicus Kennedy:

'Gereformeerde traditie niet vergeten' D e Amerikaans-Nederlandse James K e n n e d y brak a f g e l o p e n d i n s d a g o p d e o p e t i i n g v a n h e t a c a d e m i s c h jaar een lans voor het academisch burgerschap. PETER BREEDVELD

Wat bedoelt u met academisch burgerschap? "Dat academici niet in hun ivoren toren blijven zitten, maar middenin de wereld staan. Nederland heeft een andere soort academische gemeenschap nodig, die bruggen moet bouwen tussen academie en samenleving."

OP NAAR. HOGER STuDieRENDeMENr

Uitval studenten flink overschat H e t s t u d i e r e n d e m e n t m o e t flink o m h o o g , v i n d e n de s a m e n w e r k e n d e u n i v e r s i t e i t e n . D o e l s t e l l i n g is d a t t a c h t i g p r o c e n t v a n de s t u d e n t e n b i n n e n a c h t jaar e e n b u l h a a l t . N u is dat 65 p r o c e n t . M a a r dit cijfer r e c h t v a a r d i g t n o g g e e n h a r d e m a a t r e g e l e n v o o r alle studenten. DIRK DE HOOG IIKEZOIIDEKIIEDEIIEIING

w

vakbond voor de wetenschap aangesloten bil de CIWHF

Voor: • gespecialiseerde rechtsbijstand • goede arbeidsvoorwaarden • betere loopbaanperspectieven • florerende wetenschap

www.vawo.nl

Het studierendement lijkt inderdaad slecht. Maar wie de cijfers bestudeert, kan ook tot andere conclusies komen. Meestal wordt namelijk alleen gekeken naar hoeveel studenten aan een bepaalde opleiding beginnen en daar dan ook daadwerkelijk een diploma halen. Zo gemeten zijn de rendementen inderdaad laag. Minder dan een kwart van de studenten haalt op die manier binnen vijf jaar een diploma. Maar dat zegt nog niet dat studenten massaal buiten de boot vallen. Meer dan tien procent stapt over naar een andere opleiding. Uiteindelijk haalt volgens gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek driekwart van degenen die ooit een opleiding aan een universiteit begon, ook daadwerkelijk een diploma birmen het hoger onderwijs. En dat percentage zal na de invoering van de prestatiebeurs in 1996 nog wel stijgen. Wie sindsdien niet binnen tien jaar een diploma haalt moet de studiebeurs terugbetalen. En binnen tien jaar een bachelorbul bemachtigen, kan toch niet al te moeilijk zijn. Er zijn wel grote verschillen tussen diverse categorieën studenten. Van degenen die met een vwo-diploma direct naar de universiteit gaan, heeft nu al meer dan tachtig procent binnen tien jaar een bul op zak. Dat ligt totaal anders bij de groep die via de havo met een hbo-propedeuse de universiteit instroomt. Volgens een Nijmeegs onderzoek komt meer dan de helft van die groep nooit door het eerste jaar van

de universitaire opleiding. En het gaat niet om kleine aantallen. Bijna tien procent van de eerstejaars stroomt via deze weg birmen. Bij rechtsgeleerdheid, psychologie en economie vormen ze zelfs circa vijftien procent van de nieuwe studenten. Deze sluiproute naar de universiteit afsluiten, lijkt een verstandige maatregel. De 'sluipers' kunnen beter eerst een hbo-diploma halen en dan een master volgen. Overigens haakte in het verleden ook ongeveer de helft van de afgestudeerde hbo'ers af die aan een universitaire opleiding begonnen. Maar sinds voor hen verplichte assessments zijn ingevoerd, lijken de rendementen flink te verbeteren. Ook veel deeltijders met een volledige baan stoppen vroegtijdig. De combinatie werk en studie is vaak te zwaar. Daarnaast blijken allerlei persoonlijke omstandigheden eerder reden de studie te staken dan intellectuele capaciteiten. Dat verklaart dat ook na een selectief eerste jaar met bindend studieadvies nog steeds studenten in de vervolgfase afhaken. In plaats van strenge selectie van alle studenten die de VSNU wil, lijken selectieve maatregelen voor specifieke groepen en maatwerk voor probleemgevallen meer op hun plaats. Laat de bulk van de studenten gewoon lekker een paar jaar studeren en grijp alleen in als het echt mis dreigt te gaan. Dat is een keuze voor ontplooiing boven de macht van blinde rendementscijfers.

In Memoriam Xander de Graaf Hoewel er steeds weer hoop leek te zijn en hij op bewonderenswaardige wijze de moed erin hield, vernamen wij na terugkomst van vakantie dat onze aio drs. Xander de Graaf was overleden, slechts 29 jaar oud. Xander was aangesteld bij de afdeling Informatiekunde Logistiek en deed onderzoek op een door het CBS gefinancierd onderzoeksprogramma naar de effecten van iet op de productiviteit van bedrijven in het algemeen en e-business in het bijzonder. Hij wilde de vraag beantwoorden van een Nobelprijswinnaar economie waarom we tegenwoordig overal computers zien, behalve in de productiviteitsstatistieken. Wanneer verbetert pas de productiviteit van bedrijven door toepassing van iet? Zijn theoretisch werk heeft hij nog kunnen publiceren. De eerste resultaten van zijn empirisch onderzoek kwamen echter pas net beschikbaar en zagen er veelbelovend uit, maar hij heeft deze niet meer kunnen verwerken. Als postume hulde aan Xander zal geprobeerd worden alsnog tot internationale publicaties te komen, onder leiding van zijn promotor professor Wouter Keiler. De faculteit verliest in Xander niet alleen een nieuwsgierig en bekwame wetenschapper, met een scherp analytisch vermogen. Wij hadden hoge verwachtingen van hem. Maar we missen vooral een plezierige collega, een doorzetter, die zelden de moed liet zakken, al wist hij natuurlijk hoe slecht zijn lichaam hem diende. Wij wensen dat de familie en vrienden van Xander de kracht en het vermogen krijgen om zijn verlies te kunnen dragen. Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde Namens het faculteitsbestuur, Härmen Verbruggen, decaan

Met permissie, dat is toch niks nieuws? "Nee, maar er zijn meerdere vormen mogelijk. En met name aan de VU zou het begrip academisch burgerschap herkenbaar moeten zijn. Er is een neiging om te vergeten in welke traditie deze universiteit staat." U bedoelt de gereformeerde traditie? "Dat is wel een deel van het verhaal. Door de jaren heen is die vrij diffuus geworden, maar niet onherkenbaar." Wat heeft bijvoorbeeld het groeiende aantal moslimstudenten aan de VU aan die traditie? "Ik hoor dat moslims juist voor de VU kiezen omdat er ruimte is voor levensbeschouwing." Waar aan de VU wordt die traditie vergeten? "Laat ik dicht bij huis blijven, mijn eigen vakgebied. Wat studenten geschiedenis hier vooral leren is techniek: het vinden van bronnen, het citeren ervan. Alle subjectiviteit moet daarbij worden verbannen. Studenten werken daardoor vaak op de millimeter aan hun eigen kleine bijdrage aan het geschiedkundige onderzoek, maar er wordt vergeten bredere vragen te stellen." Bent u dan voor een subjectievere geschiedkunde? "Als u het zo stelt, zeg ik ja. Maar ik weet dat het woord 'subjectiviteit' in Nederland een negatieve lading heeft. Laat ik het zo zeggen: als onderzoeker moet je je bewust zijn voor wie of wat je werkt, maar je moet natuurlijk wel altijd fair blijven." Is de geschiedschrijving in Nederland niet al subjectief genoeg? Het eenzijdige beeld van de Tachtigjarige Oorlog dat ik kreeg voorgeschoteld op de protestants christelijke school, heb ik later helemaal moeten herzien. "Er moet wel ruimte blijven voor pluriforme opvattingen, ik vind dat er te veel wordt gemaakt van dat objectivisme. Moet je als geschiedkundige dan alleen maar de feiten presenteren? Dat is toch totaal niet interessant? Het gaat erom dat een onderzoeker voldoende in petto heeft om iets interessants met de stofte doen." Is er een Nederlandse historicus die als voorbeeld zou kunnen dienen? "Frank Ankersmit. Een creatieve denker die bereid is conventionele kaders te verleggen." Is er in uw ideaalbeeld ook een verschil tussen een VU-historicus en iemand van bijvoorbeeld de UvA? "Er is weinig aan de VU dat nergens anders ter wereld te vinden is, maar ik denk dat hier meer dan op de gemiddelde andere universiteit plaats is voor bezinning en levensbeschouwing, vanwege de traditie waarin de VU staat. Die traditie hebben we nog steeds in huis, maar soms weten we niet goed hoe we daarmee moeten omgaan. Een opdracht van de VU-onderwijsvisie is juist om nieuwe vormen aan die traditie te geven."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 augustus 2006

Ad Valvas | 576 Pagina's

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 22

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 augustus 2006

Ad Valvas | 576 Pagina's