GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

N.-Amerika. Alexander Dowie's succes en val.

Volgens de jongste berichten is Alexander Dowie, de eens zoo gevierde „Koning van Sion", de „Hersteller Elias", de stichter der „Christelijk-Katholieke kerk", wegens zijn polygamistische schandalen, nadat hij uit Mexico was teruggekeerd, door zijn aanhangers en naaste betrekkingen verworpen. Hij kreeg kortweg zijn ontslag, terwijl hem een klein pensioen werd toegestaan, met de dreiging er bij dat men hem zou doodslaan, als hij het weer wagen zou een stap in de stad Zion bij Chicago te doen. Hiermede is ook deze ster aan den sectenhemel van N, Amerika verbleekt en de man ten val gekomen die eenmaal schreef: „De geheele wereld zal met Zion te rekenen hebben. Bij het begin van het vierde jaar der 20ste eeuw vertegenwoordigt Zion de machtigste beweging op geestelijk gebied van den tegenwoordigen tijd. Volken verlangen Zions-litteratuur in hun eigen taal. Koningen zijn reeds tot het licht van Zion gekomen, "

Alexander Dowie werd in 1846 te Edinburg geboren. Hij heeft inderdaad een avontuurlijke loopbaan achter den rug. Reeds als prediker in Australië, waarheen hij als jongmensch met zijn vader ging, maar meer nog in Amerika waarheen hij in 1888 ging, om daar „het volkomen Evangelie van verlossing, genezing en heiliging voor geest, ziel en lichaam te brengen", maakte hij zich op om aldaar een vereeniging tot „divine healing" of goddelijke genezing te grondvesten. Eerst was hij in San Francisco werkzaam, laser zijn arbeid ook tot andere steden uitbreidend. In Chicago bouwde hij lijders de wereldtentoor stelling in 1893 onmiddellijk voor den toren van het tentoonstellingsgebouw een Zionstaberrakel tegelijk neet een hospitaal met zeven verdiepingen. Spoedig baarden zijn „genezingen" groot opzien, totdat zijn hospitaal door de politie gesloten en hij tegelijk met zijne aanhangers in hechtenis genomen werd. Kort daarop werd hij weder vrij gelaten en predikte in de grootste zaal der stad voor 40C0 tot 5000 toehoorders. Hij beroemde er zich op de gaven des Heiligen Geestes weder opgewekt te het ben, in het bijzonder de gave der gezondmaking, en gaf zich uit voor den bode des verbonds, en verklaarde den 2denjuli 1901 voor eene vergadering van 7000 personen onder groote toe juiching, dat hij de Elia de hersteller, of Elia de derde was (Elia de tweede was Johannes de Dooper).

In het bewustzijn van Goddelijke autoriteit trad hij nu voortaan op, „den banbliksem tegen het tegenwoordige pausdom slingerend in den geest van Luther."

Daarbij verkondigde hij ook dat over 25 jaren de wederkomst van Christus zou plaats hebben. In het jaar 1899 rijpte bij hem het plan tot het bouwen van een Zionstad, waarvoor de middelen hem overvloedig werden verstrekt. Deze stad bouwde hij aan den oever van het meer van Michigan, 40 mijlen van Chicago, waarvan de huizen aan zijn aanhangers verhuurd werden. Na vier jaren was deze met energie gebouwde stad door 10.000 inwoners bewoond; groote industrieele ondernemingen, fabrieken enz., werden georganiseerd en het daarvoor benoodigd kapitaal kwam in Dowie's handen te recht. „Ik vorm de maatschappij op aandeelen." Er werden processen tegen hem gevoerd. Maar hij wist zich te handhaven. Geen geneesheer, geen apotheek was in Zionstad te vinden; alkoholische dranken en varkensvleesch mochten er niet in gevonden. In 19 DO beweerde Dowie, dat hij 30.000 aan hangers had. In 1903 deed hij met 3000 aanhangers een aanvat op New-York die, al was er veel reclame voor gemaakt, toch geen resultaat opleverde, evenmin als de kort daarop gevolgde tocht naar Australië.

Daarentegen gelukte het hem in Zwitserland, met name Zurich, Herisan, St. Gallen en andere plaatsen, proselieten uit alle standen t6 maken. In, Zurich alleen legde hij in acht dagen aan 1060 zieken de handen op; een rijke dame stelde hem haar slot als inrichting voor genezing op het gebed ter beschikking. Maar er kon niet één ontwijfelbaar geval van genezing, daarentegen menig sterfgeval geconstateerd worden. Na zijn terugkeer in zijn residentie vierde hij in groote processie ais hoogepriester door 300 ambtslieden, een Zionskoor en een lijfwacht van 1000 man, het „Loofhuttenfeest" gedurende elf dagen. Bij koestefde uu het plan, een tweede Zionstad te bouwen en ten slotte Jeruzalem tot middelpunt van de Zionstad te maken.

Doch nu is hij gevallen, of liever smadelijk afgezet door zijn geldverkwislen en overspelig leven. Want menige eenvoudige ziel zal hij tot een ergernis zijn!

Maar het is toch gelukkig, dat hij in zijn ware gedaante openbaar werd. Mocht God hem tot een arm zondaar maken

— Er mogen in de nieuwe wereld vele schaduwzijden zijn, het is niet te ontkennen, dat er mannen gevonden worden die voor hunne Christelijke overtuiging durven uitkomen, en dat ook de publieke opinie nog niet zoo bedorven is als in de oude wereld.

Dit blijkt weder uit het volgende.

Zooals bekend is heeft de staat Utah Reed Smoot, een apostel der Mormonen, als senator afgevaardigd. Terstond werden pogingen in het werk gesteld om Smoot uit de volksvertegenwoordiging te weren. Senator J, C. Burrows van Michigan, voorzitter van „Privileges und Elections", werd verzocht omtrent deze zaak eenige inlichtingen te verschaffen, en hij deed het volgenderwijze: „Toen de geloofsbrieven van den heer Smoot werden voorgelezen, werd aanstonds een protest tegen hem ingediend, met het verzoek hem niet toe te staan den eed af te leggen en hem dus geen zitting te verkenen als lid van den Senaat, om redenen die in het protest aldus geformuleerd zijn: „dat hij lid is van een lichaam van vijftien personen, dat zelf de vacaturen aanvult en dat als machthebbende over de kerk van Jezus Christus van de Heiligen der laatste Dagen, of de kerk der Mormonen, het hoogste gezag verklaart te hebben óver geloof en leven bij hen, die onder hen staan, en dat wel door Goddelijke aanstelling en over alle zaken, het burgerlijk, godsdienstig, tijdelijk en geestelijk leven betreffend. Dat op die manier het gezag in kerk en staat vereenigend, oefent op zulk een manier dit gezag uit, dat veel wij verij wordt aangemoedigd, dat de wetten van den staat worden overtreden, waarbij het beloften vergeet, die gedaan werden, toen de staat in de Unie werd opgenomen. Door alle middelen, die hun ten dienste staan, beschermen en eeren zij hen, die met hen de wetten des lands overtreden, en staan zij schuldig aan praktijken welke verwoestend voor het huisgezin zijn, " Het protest, zoo zegt senator Burrows, beschuldigt Smoot, dat hij lid is van die organisatie. Het verzoek dat Smoot niet toegelaten zou worden tot den ambtseed, kon niet toegestaan worden, daar de Ssnaat iemand die met wettige papieren verschijnt, waaruit blijkt dat hij gekozen is, altijd als lid moet ontvangen en 't voor later onderzoek overlaat, of er redenen zijn om hem • zijn zetel te ontnemen. Indien men van dezen regel afweek, zou de meerderheid van den Senaat een derde van de Staten hun vertegenwoordiging kunnen ontnemen, totdat zou zijn uitgemaakt, dat de verkiezing ordelijk had plaatsgehad. Smoot, die een wettelijk „certificate of election" had, heeft dan ook zijn zetel als senator van Utah ingenomen. Vervolgens is bovenstaand protest in handen gegeven van de „Commissie voor Priv. und Elect", met de opdracht om „te onderzoeken of Reed Smoot het recht heeft in den Senaat zitting te nemen als Senator voor den Staat Utah", De commissie heeft 100 getuigen gehoord, wier verklaringen niet minder dan 3000 bladzijden druks beslaan. Deze zullen met het rapport van de cominissie den Senaat worden voorgelegd",

De uitslag is nog niet bekend.

De Senaat staat voor een belangrijk vraagstuk; volgens ons was het een fout, den Mormonenstaat op te nemen in de rij van de Staten van N. Amerika. Wellicht zal de fout die men beging, nu worden ^goedgemaakt.

— Prof, Dosker over de ramp van San Francisco,

Wij kunnen niet nalaten, datgene wat Prof, Dosker in de Hope schreef omtrent de ramp die Francisco trof, hier mede te deelen. Het luidt o, a.: „Heel de wereld heeft thans de oogen gericht naar San Francisco. De plotselinge en bijna totale verwoesting van deze groote en weelderige en zondige stad, doet ons denken aan den val der groote steden waarvan de Bijbel spreekt, aan de verwoesting van het Babyion der Openbaring enz. Wat ook de wereld en het ongeloof zeggen moge, ik zag in deze noodlottige ramp de verzekering der Bijbelsche voorzegging aangaande den ondergang der dingen die nu bestaan, opdat daargesteld worde wat nu nog [niet is. Menschen, die Saa Francisco bezocht hebben, roemden steeds de schoonheid van hare ligging. Van uit de baai was het nagenoeg alsof men Napels zag. Millioenen van dollars werden in de laatste jaren besteed om de stad te verfraaien. Trotsche paleizen verrezen alom. Juist omdat California bloot stond aan aardbevingen vreesde men er voor de z.g. „skyscrapers, " de machtige gebouwen van staal en concreet, en ziet, juist deze gebouwen waren het, die de geweldige schokken van den i8den April weerstaan hebben en waarvan de meesten, ook na door den brand geteisterd te zijn, daar staan als de bewijzen van ide kracht van den mensch in zijne worsteling met de krachten der natuur.

Deze groote ramp heeft kennelijk de diepste gronden van het menschelijk leven geraakt. De hebzucht werd er door stom geslagen en de trotschheid van den rijkdom er door vernederd. Rangen en standen werden uitgewischt en de millioenair droeg zijn deel van den zwaren[last even gewillig als de armste daglooner. Inderdaad, vele schatrijke menschen werden hopeloos verarmd en de saamvergaderde schatten van jaren maakten zich in weinige uren vleugelen. Een schatrijke dame zeide tot een vrouw uit de lagere standen, die naast haar op een hoop stroo lag: — f„nu zijn wij beiden even arm, want ik heb letterlijk alles verloren wat ik in de wereld had". En het vreemdste van alles is, dat, voor het oogenblik althans, deze zware verliezen van weinig of geen beteekenis schijnen te zijn. Men redde het leven — is dat niet genoeg ? Het is alsof nog eens weer de woorden van Satan herhaald werden: — „Huid om huid, en alles wat iemand heeft zal hij geven voor zijn leven".

Van den schrik van dien dag der wrake echter zullen de meesten, die hem doorleefden, de litteekens hun leven lang bewaren. En toch zijn nu reeds de handen uitgestoken naar het werk der herbouwing; nu reeds worden de plannen beraamd om het herstelde werk beter te maken dan het geweest is. Hier steekt de moed in van het doortastende Amerikanisme. Men noeme het met geen ander woord, men spreke niet van verblindheid voor de slaande hand Gods.

Voor California, voor de andere geraakte steden, maar vooral voor het geteisterde San Francisco is er thans maar éen woord — moed, moed, moed. Voor ons andere Amerikanen is er een ander woord: ootmoed. Als volk moesten wij, verootmoedigd worden en ons buigen leeren onder de hand Gods, tegen Wien wij als natie zoo roekeloos gerebelleerd hebben, en Wiens wetten wij zoo stout hebben geschonden.

Als God ons iets geleerd heeft in deze ramp, is het dat Hij het is, die met de inwoners der wereld doet naar zijn welbehagen, en die de eilanden - daarheen werpt als dun stof, en voor Wiens woord de wereld beeft. Wij hebben als volk gezien hoe God ons, in éen oogenblik, wakker kan schudden uit den zoeten droom; hoe al ons goud, waarnaar wij als volk zoo gretig de handen uitstrekken, niets is en ons geenszins helpen kan in de ure van zijne oordeelen; hoe al het menschelijkgroote klein wordt en wegzinkt in het niet, als God spreekt en Zijne handen ten oordeel uitstrekt. Bij het lezen van de berichten der ooggetuigen van de ramp, werd het ons duidelijk hoe diep het bewustzijn van het komend oordeel de harten doordringt, ook van de diepst gevallenen en verst afgedwaalden. Telkens weer lazen wij hoe menschen zeiden: „Ik dacht dat de oordeelsdag gekomen was." En zoo zal hij komen!

De wereld zal slapen of waken, lachen of weenen, rusten of werken, of liever, zij zal dat alles op eens doen, zooals dat al de dagen van ons leven gesctuedt, en plotseling, in een oogenblik, zal Hij komen, die belooft heeft aan Zijn volk en gedreigd heeft aan Zijne vijanden dat Hij komen zou. En zooals het ging te San Francisco zal het heel de wereld over gaan, huizen en kasteelen en winkels en banken, al ons goud en juweelen, — alles waarop wij het hart gezet hebben, zal ons op eenmaal ontzinken en arm en naakt zullen wij voor den Rechter staan.

Nooit in heel mijn leven, zoover mij bewust is, scheen mij de waarheid der Schrift van de wederkomst des Heeren ten oordeel, zóo reëel, zóo zuiver menschelijk mogelijk toe als thans. Als God de wereld aanraakt en de vijandige natuur-elementen tegen den mensch loslaat, is het op eenmaal uit met alle verzet.

Een kleinen brand kan de mensch blusschen, een grooten niet. Chicago, Rochester, Philadelphia, Baltimore en zooveel andere grooten branden uit vroegere dagen, hebben het ons geleerd. En als God luid genoeg spreekt, versaagt ook het stoutste hart en wordt de grootste mensch klein".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 20 mei 1906

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 20 mei 1906

De Heraut | 4 Pagina's