GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Helpende handen - pagina 55

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Helpende handen - pagina 55

Vu-plan 1937 en Vrouwen Vu-Hulp in de jaren 1932-1997

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

MAN EN VROUW IN G E R E F O R M E E R D E

KRING

gens Kuyper lag de 'kracht en roeping der vrouw aan den binnenkant van onze menschelijke samenleving' en ontleende zij haar 'eerepositie' aan haar rol als echtgenote en moeder. Haar eigenlijke bestemming lag in het gezin, als 'hulpe' voor de man, zoals de bijbel leerde. Zij was de hoedster van het huiselijk leven, een taak die te meer gewicht had, omdat het huisgezin naar antirevolutionaire opvatting de basis vormde van de maatschappelijke en staatkundige ordening. Dat ongetrouwde vrouwen een beroep uitoefenden werd nuttig en zinvol geacht, maar het sprak vanzelf dat zij hun werkkring na het huwelijk opgaven. Het publieke domein was aan de man voorbehouden. Om die reden was de Antirevolutionaire Partij -anders dan de ChristelijkHistorische Unie-ook tegen passief vrouwenkiesrecht, al achtte men het om electorale overwegingen wel gewenst dat elke gereformeerde vrouw in de beslotenheid van het stemhokje haar stem uitbracht. Op kerkelijk gebied waren de verhoudingen niet anders en was het ambt van predikant, ouderling of diaken uitsluitend voor mannen weggelegd. Hier gold het woord van de apostel Paulus, die in zijn eerste brief aan de gemeente van Korinthe had geschreven: 'Dat uw vrouwen in de gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt.' Toch zou het onjuist zijn uit het voorgaande de conclusie te trekken dat de positie van de gereformeerde vrouwen in deze jaren onveranderd bleef Van emancipatie als streven naar gelijkberechtiging en zelfstandigheid, zoals dat door de liberale vrouwenbeweging werd voorgestaan, waren de gereformeerden inderdaad niet gediend. Dat was 'valsche emancipatiezucht', die 'als de man' wilde zijn en daarmee tekort deed aan het wezen van de vrouw, zoals God haar geschapen had. Toch waren zij tegelijkertijd reëel genoeg om te beseffen dat de traditionele rolverdeling tussen de sexen niet meer zo gemakkelijk als voorheen kon worden gehandhaafd. De moderne samenleving stelde immers hogere eisen aan vrouwen en meisjes en confronteerde hen met ontwikkelingen waar zij zich rekenschap van moesten geven. Sturm schrijft daarover in zijn boek Een goede gereformeerde opvoeding (1988): Ook vrouwen en meisjes komen immers in aanraking met de moderne tijd, of men dat wil of niet. Het blijkt in toenemende mate een illusie dat vrouwen zich binnen het gezin veilig, beschermd

53

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1999

Historische Reeks | 164 Pagina's

Helpende handen - pagina 55

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1999

Historische Reeks | 164 Pagina's