GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 297

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 297

De Vrije Universiteit en de Derde Wereld 1955-2005

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

de derde wereld in huis

296

In 1991 wordt landelijk een ov-jaarkaart voor studenten ingevoerd. Het gratis reizen dat deze jaarkaart mogelijk maakt heeft tot gevolg, dat veel studenten uit andere universiteitssteden, tot aan Groningen toe, het keuzevak op de vu gaan volgen. In 1994 perkt de overheid het recht van de student op openbaar vervoer in. Vanaf dat jaar kan een student kiezen óf tijdens het weekeinde óf door de week van gratis openbaar vervoer gebruik te maken en met die maatregel komt een eind aan het collegetoerisme. Overigens geeft de episode wel aan dat het keuzevak ontwikkelingsvraagstukken aan de vu een aantrekkingskracht uitoefent op studenten van elders. Aan het eind van het jaar 2000 zet de kernstaf een nieuw publiciteitsoffensief in met het verzoek aan alle onderwijscoördinatoren van de vu om het keuzevak meer dan voorheen onder de aandacht te brengen van hun studenten. Dat levert inderdaad iets op: vanaf 2001 gaat het aantal deelnemers sterk omhoog en blijft sindsdien op een niveau van rond de 160 studenten. Naast studenten kunnen ook anderen de colleges van het keuzevak tegen betaling van cursusgeld bijwonen. Onder hen zijn beleidsambtenaren van de overheid of medewerkers van ontwikkelingsorganisaties. Eén van de problemen van het keuzevak is, dat slechts de helft van de studenten aan het tentamen deelneemt en dat een nog kleiner deel het vervolgtraject in gaat. Om te voorkomen dat de colleges alleen maar vrijblijvend worden bijgewoond, worden er ook andere onderwijsvormen gehanteerd. In aansluiting op de inleidende colleges, vinden videosessies plaats, waarover de studenten gevraagd wordt een essay te schrijven. Ook zijn er in sommige gevallen begeleidingscolleges, voorafgaand aan de hoorcolleges. En daarnaast vinden er responsiecolleges plaats over de tentamenliteratuur. Maar dit alles heeft het aantal afgelegde tentamens nog niet drastisch doen toenemen. Het ‘studium generale’-karakter van de cursus is zijn charme, maar ook zijn achilleshiel. In 1995 stelt het college van bestuur voor om de anderhalve formatieplaats (voor vier stafleden en een secretaresse), terug te brengen tot een halve formatieplaats. Maar de universiteitsraad is het daar niet mee eens en weet het onheil te beperken. Zo krijgt het keuzevak toch nog één formatieplaats toegewezen, onder de voorwaarde dat het vak te zijner tijd onder één faculteit wordt gebracht, maar wel met behoud van het interdisciplinaire karakter. In 2000 gaat het interfacultaire keuzevak ontwikkelingsvraagstukken deel uitmaken

Kleine luyden in ontwikkeling; Perfect Service; pag 296

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 297

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's