GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Bijzondere chemie?! - pagina 87

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bijzondere chemie?! - pagina 87

75 jaar scheikunde aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

BOLESWA

tuigd dat

s p e c

goed werkte. Voor de langere termijn zou het echter ef-

fectiever zijn als er wat aan de opleiding van de leraren zou worden gedaan. De vierjarige vakopleiding aan de Universiteit van Swaziland kende ook een deel dat bedoeld was ter voorbereiding op het leraarschap (Concurrent Diploma of Education). Deze opleiding was eigenlijk te beperkt en daarom leek een post-graduate opleiding van één jaar de voorkeur te hebben. Dit betekende dat er na vier jaar nog een extra jaar 88

kwam voor aanstaande leraren. Het werkte niet echt, omdat afgestudeerden zonder dit extra jaar als gevolg van het tekort aan leraren direct aan de slag konden als leraar. Ook een korting op het salaris voor de niet-gediplomeerden of een bonus voor de gediplomeerden haalde weinig uit. s p e c

liep niet het hele jaar, maar de docenten van

s p e c

werden wel

voor het hele jaar benoemd. Daarom werden van 1 9 7 9 tot 1 9 8 6 ook twee projecten georganiseerd voor leraren die al werkzaam waren op een high school. Belangrijk bleek het 'Science Teacher Improvement Project'

(stip)

dat in het cursusjaar 1985-1986 werd uitgevoerd. Hier-

bij lag de nadruk op in-service training voor leraren met minimale kwalificaties, maar met de potentie om van deze training te profiteren. Er werd hulp geboden aan tachtig leraren in dertig high schools bij het repareren van apparatuur, bij de selectie van boeken en handleidingen en bij moeilijke theoretische onderwerpen,

s t i p

was een goed expe-

riment voor de universiteit om ervaring op te doen met in-service training. s t i p

bleek een succesvol programma en er werd besloten een in-ser-

vice project in te dienen bij de Europese Unie en bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Het voorgestelde project en de financiering werden voor zes jaar goedgekeurd (1986-1993). Onder de naam 'InSchool Mathematics and Science Teacher Improvement Project' (imstip)

werd een programma voor leraren in actieve dienst ontwikkeld.

Het project moest een stimulerende rol spelen om het zelfvertrouwen van leraren te verhogen en ze te ondersteunen om het professionele niveau te bereiken. De scholen werden geholpen om met minimale voorzieningen toch les te geven op redelijk niveau. Verder werd er een systeem opgezet om apparatuur en gereedschap te kunnen lenen en werd er een laboratoriumhandleiding met praktische voorschriften gemaakt. Het was belangrijk om de science-inspecteurs en het Mi-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 301 Pagina's

Bijzondere chemie?! - pagina 87

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 301 Pagina's