GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 307

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 307

De Vrije Universiteit en de Derde Wereld 1955-2005

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

eindbalans

306

wikkelingslanden. Dat wijst er inderdaad op, dat de Derde Wereld in het proces van (relatief beperkte) ontzuiling een rol speelt bij het profileren van de christelijke identiteit van de universiteit. Het congres heeft als resultaat dat er in 1972 een nieuwe, meer oecumenisch gerichte doelstelling gaat komen. De inspiratie hiervoor komt mede door het perspectief dat de hoogleraren De Gaay Fortman en Lever op het congres weten te bieden op het werk dat een door christelijk verantwoordelijkheidsgevoel gedreven universiteit in het rijke Westen kan doen in de Derde Wereld De ontwikkelingsbelangstelling van de VU is voortgekomen uit het ethos van deze universiteit, dat gericht is op emancipatie van achtergestelden. In de tweede helft van de twintigste eeuw wordt dat streven toegepast op de kleine luyden in ontwikkelingslanden. Deze voorstelling van zaken sluit naadloos aan bij de mening van hen met wie voor dit boek is gesproken over het ontwikkelingswerk van de vu. Zo was de emancipatie van de protestantse minderheid in Congo een belangrijke overweging bij het enthousiast inzetten van vu-stafleden aan de vrije universiteit in dát land. Een andere vraag is of bij de vu eenzelfde proces heeft plaatsgevonden als bij de Katholieke Universiteit Nijmegen, waar de expertise vanuit de missie is omgezet in een seculiere ontwikkelingscapaciteit. Vanuit haar raakvlakken met de (gereformeerde) zending heeft de vu steeds toegang gehad tot een wereldwijd netwerk van contactpersonen. Vooral in Indonesië, maar vanaf de jaren zestig ook in Pakistan, Rwanda/Congo, Argentinië en Brazilië, en tenslotte ook Nicaragua. Stafleden van de vu nemen bovendien deel aan commissies voor zending en werelddiaconaat, en krijgen langs die lijn ook projectideeën. Studenten aan de vu, die zich in de jaren zestig al vaak niet meer christen durven noemen, waarderen niettemin de buitenlanddeskundigheid van de zending als het gaat om lokale situaties in de Derde Wereld. Zo wordt in de jaren zestig en zeventig de zendingsexpertise vertaald naar universitair ontwikkelingswerk. Is de groeiende interesse in de jaren zestig voor ontwikkelingslanden een onderdeel geweest van een breder proces? Is er in die tijd ook een toenemend maatschappelijk engagement bij de universiteit op te merken? Inderdaad, zie de groeiende vermaatschappelijking van het studentenleven in die jaren. Zie ook, in een latere periode, de acties voor

Kleine luyden in ontwikkeling; Perfect Service; pag 306

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 307

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's