De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 200
[Deel 2]
IN GOED
VERTROUWEN
en zelfs daar niet onweersproken. Dit alles bepaalde mede haar relatie met Zuid-Afrika. De bijzondere band van de v u met Zuid-Afrika had ook een bijzondere achtergrond. Om te beginnen, omdat Nederland en Zuid-Afrika sinds 1652 een speciale band hebben en een gemeenschappelijke geschiedenis, taal en cultuur delen. Er woonden in de Kaapkolonie in de zeventiende en achttiende eeuw veel mensen met heel andere raciale en culturele achtergronden, maar de dominante regelgeving en inrichting van de samenleving was ontleend aan Nederland. 1 Na 1814 kwam Nederland meer op afstand, maar de Nederlandse erfenis bleef en het onderling contact ook. Het Hollands-Afrikaanse element verbreidde zich in de loop van de negentiende eeuw tot diep de binnenlanden van Afrika in. En zij richtte zich temidden van de toenemende spanning binnen de driehoeksverhouding van Boer, Brit en Bantoe, nadrukkelijk meer op Nederlandse stamverwanten. De Voortrekkers wilden hun republiek Natalia onder Nederlandse bescherming stellen en vroegen het 'moederland' om onderwijzers en predikanten (1842); de 'Hollandse Emigranten' in de Transgariep noemden hun republiek Oranje Vrijstaat en vroegen erkenning van de Nederlandse koning (1854), terwijl de Kaapse n g Kerk ijverig Nederlandse hoogleraren zocht voor haar nieuw op te richten theologische kweekschool (1859). 2 In datzelfde jaar, 1859, werd te Rustenburg in de Transvaal de Gereformeerde Kerk van Zuid-Afrika gesticht. Daarin speelde de voormalige Zwolse Christelijke Afgescheiden Gereformeerde predikant ds. Dirk Postma een grote rol, die samen met de Amsterdamse schoolmeester Jan Lion Cachet vanaf 1869 als docenten aan de Theologische School van de 'Doppers' te Burgersdorp fungeerden. En juist in hetzelfde jaar dat de v u werd opgericht (1880), werd heel Nederland zich door de Transvaalse opstand bewust van de positie van het stamverwante Hollands-Afrikaanse volk in zuidelijk Afrika. Net als ieder ander geloofden de professoren van de v u , Abraham Kuyper voorop, in die stamverwantschap. Een stamverwantschap die geestverwantschap omvatte, gebaseerd op de gedeelde kerkelijk-religieuze calvinistische traditie. Als enige gereformeerde instelling voor hoger onderwijs ter wereld wist de vu een unieke band met ZuidAfrika te bezitten. Vandaar dat Kuyper zijn Vrije Universiteit als het vanzelfsprekende opleidingsinstituut voor de vrije Boerenrepublieken beschouwde. Dat werd de v u niet, zoals we gezien hebben, maar zij
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Historische Reeks | 376 Pagina's
![De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 200](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/de-vrije-universiteit-en-zuid-afrika-1880-2005-deel-2/2005/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Historische Reeks | 376 Pagina's