GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 230

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 230

De Vrije Universiteit en de Derde Wereld 1955-2005

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

projectmodellen

projectmodellen Na een spontane start van facultaire projecten in het begin van de jaren zeventig, ontwikkelt de vu een beleid voor ontwikkelingssamenwerking, waarin de dienstbaarheid voorop staat. Eind jaren zeventig komen de eerste samenwerkingsverbanden tot stand. De discussies in de universiteitsraad gaan niet zozeer over de aard van de projecten, maar meer over de politieke context en de marges die het regime in het betreffende land voor universitaire samenwerking toelaat. Aanvankelijk is het ontwikkelingswerk beperkt tot Azië en Afrika, maar op initiatief van ur beginnen er ook activiteiten in Latijns-Amerika. De vu-projecten op deze drie continenten hebben het volgende karakter: – basiscursus in de exacte vakken – bij- en nascholing van bètaleraren – faculteitsopbouw – training in toegepast onderzoek – ict en universitair management – rurale ontwikkeling en milieubeheer. De meeste uitgezonden stafleden zijn werkzaam op het gebied van ‘basic science’, aanvankelijk vooral in basiscursussen in de exacte vakken, later ook in projecten voor bijscholing van bètaleraren. De projectmodellen zijn in de eerste samenwerkingsverbanden ontwikkeld, op speciaal verzoek van de partneruniversiteiten. In de loop der jaren heeft de vu er veel expertise mee opgedaan. Zo ontstond ook in andere landen vraag naar deze projecten. Twee voorbeelden. Aan de Universiteit van Zimbabwe kwamen vuprojecten tot stand toen prof. Phineas Makhurane daar begin jaren tachtig vice-rector werd. Makhurane kende de vu-projecten uit de tijd dat hij in Botswana als de lokale projectverantwoordelijke betrokken was bij de brugcursus in de exacte vakken. In zijn nieuwe functie in Zimbabwe bepleitte hij de start van een vu-project voor bijscholing van bètaleraren. Iets dergelijks deed prof. Setidisho, die eind jaren zeventig rector was van de Universiteit van Botswana. Toen hij in Malawi ging werken, nodigde hij de vu uit om daar een bijscholingsproject voor bètaleraren op te zetten. Zo konden de verschillende projectmodellen worden ingezet bij het entameren van nieuwe samenwerkingsverbanden.

Kleine luyden in ontwikkeling; Perfect Service; pag 229

229

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 230

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's