GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 201

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 201

[Deel 1]

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DU

PLESSIS-SAAK

gemeente), een andere doopsopvatting, uitverkiezing in plaats van wedergeboorte en zo zoveel meer: 'Wat sal ons alles moet opgee as die Neo-Kalvinisme of Kuyperianisme die oorhand behaal?' Ons sal moet opgee - die soort prediking wat ons vandag ken; ons Bidure; die Sondagskool: ons Spesiale Prediking; ons Sendingywer; die Vroue en Manne Sendingbond; die Mede-Sending Arbeidsters en Kinderkranse; die 200

Strewers Vereniging en die Studente Vereniging; ons pragtige Kersbome; ons heerlike Sondagskoolpieknieks! Al hierdie dinge moet gaan, want HULLE IS M O S

ONKALVINISTIES!329

Ook Weich moest bekennen, dat de N G Kerk sinds een jaar of tien 'stadig, maar seker' de Enkel-Gereformeerde richting volgde 'en het daartoe inspirasie ontvang uit Amsterdam en Potchefstroom'. 3} Het is de moeite waard op te merken, dat Weich en Murray de oppositie tegen J. du Plessis en de evangelische traditie in de NG Kerk eenzijdig weten aan het neocalvinisme en de v u . Met geen woord schonken zij aan de invloed van de Amerikaanse fundamentalisten. Dat zal wel minder het gevolg zijn van een slecht geheugen, dan wel van de concrete situatie, anno 1935/36. D. R. Snyman heeft namelijk in 1934 zich verzoend met Du Plessis, kort voor diens overlijden. Maar van E. E. van Rooyen is niet bekend, dat hij zijn aanklacht jegens Du Plessis ooit principieel verloochend heeft. 331 En H . H . Kuyper had in De Heraut zich na Snymans verzoeningsgebaar gehaast om de blijvende, principiële bezwaren tegen Du Plessis te onderstrepen. Tegelijkertijd had hij Snyman als een fundamentalist (en dus niet helemaal zuiver op de gereformeerde graat) aan de kaak gesteld. 332 Maar er zijn meer aanwijzingen, die een blijvend verschil tussen Princeton en de v u aangeven. Ook de Du Plessis positief gezinde E. P. Groenewald schreef in juli 1934: 'Daar is by ons sekere indikasies van strominge uit Amerika wat stellig die gesonde Geref. teologie bedreig [hij had het in concreto over het Amerikaanse pre-millenialisme en chiliasme], en ek voel dat die tyd aangebreek het vir die jongere teoloë om die juiste rigting aan te wys'. Ook driekwart jaar eerder had hij er al over geschreven, met plannen over de oprichting van een theologische studiekring en een tijdschrift, samen met A. B. du Preez.333 Dit zijn niet alleen de opmerkingen van een ambitieuze jonge theoloog (Groe-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 201

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's