GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Bijzondere chemie?! - pagina 127

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bijzondere chemie?! - pagina 127

75 jaar scheikunde aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

D E V E R K O R T I N G , V E R S C H O O LS I N G E N

VERNIEUWING

drie maanden, die voor alle studenten hetzelfde was. Deze bbo werd gevolgd door een differentiatiefase van ongeveer zeven maanden. Bij voldoende resultaat voor alle studieonderdelen werd de kandidaatsbul uitgereikt. In 1970 gaf prof. dr. ir. C. MacLean voor het eerst een college algemene chemie van drie semesteruur aan eerstejaarsstudenten. In dit college kwamen de chemische binding, de spectra van atomen en moleculen en de molecular orbital-theorie aan de orde. Verder gaf dit college een inleiding in de kwantummechanica met toepassing van de Hückelmethode op enkele eenvoudige organische systemen. In 1974 werd het college algemene chemie overgenomen door Velthorst. Het college werd als zeer nuttig en informatief beoordeeld. Hierdoor vond er zelfs een uitbreiding plaats van drie semesteruur naar tien semesteruur. Hierbij werd ook aandacht besteed aan diverse spectroscopische methoden (zoals kernspinresonantie, optische absorptie- en emissiespectroscopie en vibratiespectroscopie), thermodynamica en reactiekinetica, reactiviteit, isomerieverschijnselen en reactiemechanismen en reacties in levende organismen. Met dit college trad een verschuiving op van beschrijvende chemie naar algemene principes. Hierbij zocht de Subfaculteit Scheikunde aansluiting bij de meer functionele indeling van de scheikunde in 'Structuur, Dynamica, en Synthese'. Deze indeling introduceerde G. S. Hammond in de jaren zestig.11 Vanaf het studiejaar 1973/1974 deden de eerstejaarsstudenten in plaats van het practicum analytische chemie een geïntegreerd practicum. Dit practicum werd samen met het college algemene chemie gezien als de kern van het eerstejaarsonderwijs en als gezamenlijke verantwoordelijkheid van alle leerstoelen. Het practicum stond onder leiding van dr. C. Gooijer. De doelstellingen van dit practicum waren onder andere het verkrijgen van een overzicht van de chemie en vooral van de samenhang tussen de verschillende benaderingen en het verkrijgen van praktische vaardigheid van conventionele en instrumentele analysetechnieken. Deze praktische vaardigheid diende als basis voor de studie in de volgende jaren. Veel aandacht was er ook voor de introductie van onderzoek. Bij deze doelstelling kwam het volgende aan bod: literatuuronderzoek, experimenten ontwerpen en uitvoeren, verslaglegging van de resultaten en het laten zien van de reikwijdte van verschillende technieken en methoden. Deze doelstellingen heb-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 301 Pagina's

Bijzondere chemie?! - pagina 127

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 301 Pagina's