GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 256

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 256

[Deel 1]

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

HET

RASSENVRAAGSTUK

moeten stimulerende maatregelen genomen worden om de gekleurde rassen te ontwikkelen, en voor die voogdij-politiek moet het christendom de grondslag zijn. 148 Het proefschrift van Badenhorst is een opmerkelijke studie. Niet zozeer omdat Badenhorst, zoals De Standaard in een verslag van zijn promotie terecht schreef, bijzondere nadruk legde op het organisch karakter van de mensheid, van volken en van bevolkingsgroepen. Omdat dit organische karakter moet blijken in de ordening van staat, maatschappij en kerk en in die organische ordening zag hij de belangrijkste bijdrage voor de oplossing van het rassenvraagstuk. 149 In concreto: God heeft de veelvormigheid van de volkeren gewild, inclusief de ongelijkheid van de rasgroepen en hun segregatie. In die belangstelling voor de organische ordening volgde Badenhorst dus het paradigma van J. du Plessis en van H. C. M. Fourie: het heden is het door God gewenste resultaat van de historie en weerspiegelt dus Zijn ordinantiën. Wat wel opmerkelijk is aan Badenhorsts studie is dat hij dit oude paradigma optuigde met een aantal aan Abraham Kuyper ontleende theologisch-filosofische begrippen zoals scheppingsordinantiën, algemene genade en soevereiniteit in eigen kring en dit vervolgens verklaart tot het calvinistische antwoord op het rassenvraagstuk. En daarmee Abraham Kuyper het intellectuele vaderschap van de apartheid heeft toegeschreven! Het rassenvraagstuk werd in Zuid-Afrika eind jaren '30 langzaamaan steeds belangrijker. Het werd onderdeel van de politieke strijd tussen de Verenigde Party en de Gesuiwerde Nasionale Party. De traditionele opvattingen voldeden niet meer sinds diverse wetenschappers er zich mee bezighielden en scenario's voor social engineering ontwierpen. Evenals voor andere sociale problematieken, werd behoefte gevoeld aan een christelijke onderbouwing van segregatiebeleid. Het is ook niet verbazingwekkend, dat Badenhorst Kuyper ging bestuderen. Diens theologie en maatschappijbeschouwing was succesrijk en gold in de gereformeerde wereld alom als klassiek en fundamenteel. Het kuyperiaanse denken werd in de jaren '30, niet het minst aan de v u , door verscheidene wetenschappers geëxploreerd, kritisch doordacht of voortgezet, waarbij vernieuwers en behoudgezinden met elkaar

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 256

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's