GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 43

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 43

Driekwart eeuw kinderstudies in het Peadologisch Instituut te Amsterdam (1931-2006)

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

testen, meten en wegen

42

een verhaal vertellen. Op grond hiervan analyseerde de assistent de sociale, tussenmenselijke verhoudingen van het kind en zijn omgeving. Het gulden boek laat zien dat het pi en het ltp in de jaren vijftig instituten waren waar de universiteit en de praktijk naast en mèt elkaar samenwerkten.24 De gewenste wijze waarop tests afgenomen dienen te worden, de instructies, de beoordeling en de testethiek in Het gulden boek liepen, zoals gezegd, in de pas met de wijze waarop B. J. Kouwer dit in zijn Tests in de psychologische practijk had beschreven. Waterink had hoge waardering voor Kouwers werk, dat overigens kritisch was met betrekking tot de ethiek en soms ook de zin van de (test)psychologie. Toen Waterink door een sollicitatiecommissie van de Groningse universiteit gevraagd werd welke kandidaat hij het meest geschikt vond voor een betrekking als hoogleraar in de toegepaste psychologie, schoof hij Kouwer naar voren. Deze nog jonge en door de commissie als onzeker en ook warrig getypeerde wetenschapper werd mede door Waterinks aanbeveling in 1955 aangesteld. De vu-hoogleraar had de kritische Utrechtenaar Kouwer, die met zijn Groningse inaugurele rede Gewetensproblemen van de toegepaste psychologie (1955) de psychologische wereld van Nederland erop wees dat men zeer voorzichtig om dient te gaan met het gebruiken van tests, zeer hoog staan.25 Opdracht: ‘Och moet je beertje eens zien, ’t heeft zo’n dorst, geef jij hem eens wat water.’ Men geeft dan het kind het bekertje met enkele droppels water erin en wijst naar het beertje. a) Begrijpt het kind de bedoeling. b) Zo ja, doet het de handeling motorisch juist. Waardering: Gemiddelde van a en b. Ad. b (manuaal goed) +: als het kind het bekertje voorzichtig aan de mond van het beertje brengt. ± als het kind het beertje er met de neus in duwt. – als het kind kennelijk toch niet de techniek van het drinken door heeft. Een opdracht uit Het gulden boek26

Een buitengewone plek; Perfect Service; pag 42 2e proef

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 2006

Historische Reeks | 247 Pagina's

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 43

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 2006

Historische Reeks | 247 Pagina's