GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 157

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 157

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

onderzoek naar opbouwwerk

156

afstand van de – vond hij – ondoorzichtige stedelijke en provinciale overlegraden. Het welzijnswerk moest volgens Peper worden gedemocratiseerd, dat wil zeggen: onder verantwoordelijkheid van de lokale overheid worden gebracht. Dit werd in 1974, met de zogenaamde Knelpuntennota waarin Peper een belangrijke stem had, ministerieel beleid. Een onverdeeld succes werd het niet. Het particulier initiatief werd als beleidsverantwoordelijke speler van het toneel geduwd, maar ondertussen bleek de lokale overheid niet geëquipeerd voor de haar toegekende hoofdrol en werd de bevolking dientengevolge nauwelijks bereikt. Dit was een van de conclusies van het onderzoek dat de afdeling sociologie van de hulpverlening tussen 1977 en 1979 verrichtte in Rotterdam, waar het gemeentebestuur al sinds 1970 met het decentralisatiebeleid werkte. De overheid was in het wildeweg kant-en-klare plannen in ‘het veld’ gaan droppen, zonder dat ze veel effect sorteerden.38 Deze beleidskloof werd het onderwerp van het promotieonderzoek van Schuyt, die stelling nam tegen Peper. Zo zeer Peper de legitimiteit van het particulier initiatief betwistte, zo weinig kritisch toonde hij zich over de competentie van het lokale politiek-administratieve bestel. ‘Impliciet gaat hij uit van een sociaal-democratisch standpunt dat de invloed van de overheid op de maatschappij wil vergroten,’ aldus Schuyt, een katholieke banketbakkerszoon die zowel aan de vu (psychologie, sociologie) als de UvA (filosofie) had gestudeerd en een neef was van Kees Schuyt, de latere UvA-hoogleraar sociologie. Schuyts studie, deels gebaseerd op veldwerk, bepleitte herwaardering van de intermediaire functie van het opbouwwerk, refererend aan Leenes dynamiserende triade tussen overheid, particulier initiatief en burgerij. Ook Schuyt, die in 1985 in Groningen promoveerde, was – evenals Peper tien jaar eerder – stem van een veranderende tijdgeest. In de bezuinigingsstorm, die rond 1980 opstak, werd de steven van het welzijnsbeleid opnieuw gewend. De overheid trok zich terug, deregulering en privatisering rukten op: het particulier initiatief kwam weer in beeld.39

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Historische Reeks | 401 Pagina's

Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 157

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Historische Reeks | 401 Pagina's