GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 293

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 293

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

faculteit in spagaat

292

lijkheid en macht, verandering en conflict en identiteit en diversiteit, alles in mondiaal en multicultureel perspectief, maakten weinig herkenning en enthousiasme los. Net zo min als de doelstelling de sociologiestudent ‘een brede academische vorming’ te bieden en ‘een zelfstandig academisch denk‑ en werkniveau’ aan te leren.85 De calculerende student wilde liever weten wat hij met de studie kón. bco en com ventileerden dienaangaande duidelijker taal in de studiegids, niet nalatend de nadruk te leggen op attractieve termen als informatie, communicatie en management. Wat onderzoek betrof stonden beide bacheloropleidingen, hoewel ze wetenschappelijk een grote inhaalslag richting volwassenheid hadden gemaakt,86 minder hoog aangeschreven dan de ‘oude’ disciplines. Ze leverden evenwel de helft van de afgestudeerden af, bijna uitsluitend hbo-instromers, en waren de financiële kurken waarop de faculteit dreef. De vraag was echter of de hbo’ers, mocht de premasterclass gaan verdwijnen, zouden blijven komen. Hemerijcks taakgroep hield evenzeer rekening met de afschaffing van de studiefinanciering voor het masteronderwijs. Dit pleitte er volgens de taakgroep voor het bachelor-curriculum op bredere leest te schoeien zodat de bachelor met een degelijke startkwalificatie de arbeidsmarkt op kon. Voor doorstroming naar een master kon dit trouwens ook geen kwaad, meende de taakgroep, omdat veel masterstudenten evenmin als wetenschapper aan de slag gingen. Het merendeel, zo toonde ook Van der Veers onderzoek aan, kwam terecht in een adviserende dan wel beleidsvormende of besturende functie bij de (semi-)overheid of in het bedrijfsleven. Dezelfde strekking had het drie jaar eerder, in 2007, verschenen pr-boekje Weet wat je wordt: oud-studenten sociale wetenschappen over hun werk. De geïnterviewde alumni waren veelal actief als beleidsmedewerker, directeur, voorlichter, consultant of manager; slechts 3 van de 39 ondervraagden werkten in een academische functie.87 De faculteit was, kortom, in belangrijke mate een vervolgopleiding voor hbo’ers geworden voor wie een wetenschappelijke attitude van secundair belang was. De student anno 2010 zat niet meer op Bildung te wachten; hij, of vooral zij (zeventig procent van de fsw-studenten was vrouw) wilde een duidelijk beroepsperspectief en een goed salaris. Daartoe kon men te kust en te keur op de website van de faculteit terecht, een schatting van het eerste jaarsalaris inbegrepen. Het was alles uiting van de kenniseconomie waarin nut belangrijker was dan

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Historische Reeks | 401 Pagina's

Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 293

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Historische Reeks | 401 Pagina's