GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 196

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 196

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

religieuze symbolische systemen en religieuze regimes

een keuzeboekje in te vullen en vervolgens waren geïnterviewd. Bijna tweederde van hen vond het gebruik van kernenergie op lange termijn onaanvaardbaar en wilde zich verlaten op een combinatie van windenergie, besparingen en aardgas; het gebruik van aardolie moest sterk worden verminderd, kernenergie afgeschaft.46 Deze conclusies baarden opzien, omdat ze niet overeenkwamen met de bevindingen van de stuurgroep die in opdracht van de regering een brede maatschappelijke discussie naar de toekomstige energievoorziening leidde. Op grond van alom in den lande gehouden inspraakavonden was de stuurgroep tot de slotsom gekomen dat er onder de Nederlandse bevolking voldoende draagvlak was om de kerncentrales in Borssele en Dodewaard open te houden, alhoewel uitbreiding van het aantal centrales niet voor de hand lag. Het onderzoek van Saris, Neijens en De Ridder wees echter uit dat voorstanders van het openhouden van Borssele en Dodewaard niet zonder meer ook voorstanders waren van kernenergie op de lange termijn. Van de respondenten die de centrales open wilden houden was de helft van mening dat ze op den duur moesten worden gesloten. Deze nuance was tijdens de maatschappelijke discussie, die geen ‘breed’ forum was geweest maar een besloten arena van verklaarde voor‑ en tegenstanders van kernenergie, niet aan de orde geweest.47

religieuze symbolische systemen en religieuze regimes De tvc-operatie, in 1983 in gang gezet, bezorgde de studierichtingen culturele antropologie en niet-westerse sociologie in den lande een déjà-vu-gevoel. Hier had midden jaren zeventig, zoals uiteengezet in het vorige hoofdstuk, al een taakverdelingsoperatie plaatsgevonden. De vu had toen religieuze antropologie (niet-westerse religies), politieke antropologie en urbanistiek als specialisaties toegewezen gekregen, terwijl symbolische antropologie en sociologie van het ontwikkelingsbeleid als ‘basisonderzoeks-voorzieningen’ waren aangemerkt. Daarnaast was er nog een zesde voorziening, in joint venture met de letterenfaculteit, zijnde niet-westerse geschiedenis, waarvan de leerstoel, sinds 1976 bezet door de Australische historica Heather Sutherland, zowel in de subfaculteit culturele antropologie/niet-westerse so-

195

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Historische Reeks | 401 Pagina's

Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 196

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Historische Reeks | 401 Pagina's