GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het goddelijk karakter van het recht - pagina 22

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het goddelijk karakter van het recht - pagina 22

Rede uitgesproken ter inwijding van den leerstoel in het staatsrecht, de rechtswijsbegeerte en het canonieke recht aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

25 doelen

wordt

opgetrokken; door de gedachte Gods der z. g. posi­

tieve rechtsordening

is er in God een beeld, hoe de mensch die

ordening moet maken. Die kennis echter, dit ideaal, is niet eene eigenlijke regeling voor de maatschappij,

die wellicht naast het positieve recht zou moeten ]

gelden, waar dit eene leemte vertoont. ) Gewis bestaat er een gebied, alwaar de mensch onmiddellijk aan hooger gebod

is onderworpen.

En dringt het aardsch gezag, met

overschrijding zijner grenzen, ook daar binnen, dan zal het wellicht ras ervaren, alleen het oog

op

op

dat het

zich buiten den kring heeft begeven, waarin

eerbiediging aanspraak konde maken, gelijk met het

zoodanige machtsaantnatiging geschreven staat:

>Gij

zult

2

Gode meer gehoorzamen dan den mensch." ) Echter behield zich God niet overal dit onmiddellijk gezag voor. Ook is er een deel des levens, waar het oog, wanneer het opwaarts ziet, sluit tegen de zoldering eener menschelijke overheid; waar de geboden

Gods niet

hij zoude mogen

direct komen tot den enkelen mensch, zoodat

en moeten weerstaan al wat tegen die geboden

indruischt. J

) Ditzelfde is van kracht ten aanzien der huisorde, die in een gezin geldt. Niet alleen bestaan er ook voor de huisorde in het algemeen geboden Gods en zijn er voorts in het bijzondere van elk gezin elementen, waarmee bij het ontwerpen en veranderen dier orde is te rekenen, maar ook moet in God de wetenschap worden gedacht, hoe elk gezin in het bijzonder moet worden bestuurd. Evenwel is er niet daarom voor de kinderen tweeërlei huisorde: eene, van God gegeven, en de andere; geheel of gedeeltelijk dezelfde onderwerpen regelende als de eerste; van hunne ouders afkomstig. Er is alleen de laatste, die moet worden gemaakt overeenkomstig de, tot de ouders gerichte, geboden Gods. 2

) Stöckl acht (t. a. p. Bd. II. S. 94) deze woorden van toepassing bij iederen strijd, die zich tusschen eene z. g. positieve wet „mit den Gesetzen der religiös sittlichen Weltordnung oder mit den Grundsätzen der Naturrechtes" voordoet. En hoever dit natuurrecht reikt wordt ons geleerd op bl. 92, alwaar de schrijver zegt: »es schlieszt alle Principien und Rechtsnormen in sich, welche für die Ordnung der menschlichen Gesellschaft erforderlich sind." Naar het mij voorkomt, ziet Stöckl hier voorbij, dat de geboden Gods ten aanzien van de vorming des rechts, en die de schrijver natuur­ recht noemt, geenszins immer geboden zijn onmiddellijk tot den enkelen mensch ge­ richt, waarom het dezen allerminst vrijstaat met een beroep op bovenaangehaalde Schriftwoorden aan iedere wet gehoorzaamheid te weigeren, die afwijkt van wat Stöckl het «natuurrecht" heet.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 oktober 1880

Inaugurele redes | 41 Pagina's

Het goddelijk karakter van het recht - pagina 22

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 oktober 1880

Inaugurele redes | 41 Pagina's