Augustinus' werk over de christelijke wetenschap - pagina 13
Rede uitgesproken ter aanvaarding van het ambt van hoogleeraar aan de Vrije Universiteit te Amsterdam
afspraak berustende gebaren der mimische tooneelspelers, de schilderijen en beelden, behalve voorzoover zij cultuurhistorische waarde hebben en de duizenden verdichte fabelen; deels echter zijn ze doelmatig en noodzakelijk, voorzoover ze betrekking hebben op kleeding en lichaamsverzorging, maten, gewichten, geld en dergelijke zaken, zonder welke de maatschappij niet bestaan kan. D e kennis van deze dingen mag de Christen geenszins verwaarloozen ). D e wetenschappen der tweede categorie hebben tot object hetgeen i n den tijd geschied is of hetgeen van Godswege ingesteld is en door de menschen nagespeurd. D i t alles moet men niet als menschelijke instellingen beschouwen, waar men het ook l e e r t ) . In de eerste plaats behoort tot deze categorie de historie, die, zoo zegt Augustinus, ons ten zeerste helpt tot het verstaan der Heilige Schrift, ook indien men haar leert praeter ecclesiam puerili eruditione, buiten de kerk i n het onderwijs der jeugd. Z i j mag niet tot de menschelijke instellingen gerekend worden, want zij verhaalt dingen, die behooren tot de orde der tijden, welker Schepper en Bestuurder G o d is. W a n t iets anders is het facta narrare, iets anders docere facienda ). Verhaalt de historie de voorbijgegane dingen, de tegenwoordige worden aangetoond door de wetenschappen, die zich richten op de geographische ligging van landen en steden, op den aard der dieren, planten, gesteenten en andere lichamen, zaken, wier bestudeering nuttig is tot het verklaren van moeilijke plaatsen der Schrift en waarvan de Christen de kennis niet kan ontberen ). D e astronomie, die den stand der hemellichamen beschrijft zoowel i n het heden, alsook door berekening i n het verleden en de toekomst, beweegt zich op hetzelfde terrein als de astrologie en daarom kan men haar beter terzijde l a t e n ) . V a n de wetenschappen, die behooren tot het terrein der ratio animi is de dialectica van het hoogste belang; alleen de lust tot disputeeren, die door sophistische redeneering niet anders bedoelt dan met kinderlijke pralerij den tegenstander te overwinnen, moet worden afgekeurd. Aangezien nu, ook al zijn de uitspraken onwaar, toch h u n logische verbinding waar kan zijn, en deze veritas connexionum niet is ingesteld, maar van Godswege gelegd is i n de rerum ratio en door de menschen is opgemerkt en opgeteekend, zoodat ze kan onderwezen en geleerd worden, kan 41
42
43
44
45
15
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 maart 1933
Inaugurele redes | 28 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 maart 1933
Inaugurele redes | 28 Pagina's