GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Augustinus' werk over de christelijke wetenschap - pagina 4

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Augustinus' werk over de christelijke wetenschap - pagina 4

Rede uitgesproken ter aanvaarding van het ambt van hoogleeraar aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

voller verblijfplaats op te zoeken, bewijst de strijd o m het altaar van Victoria, waarin Symmachus en Ambrosius den degen kruisten. E n de besluiten van Theodosius den Grooten, waarbij hij verbood te offeren, de tempels te bezoeken en den beelden eer te bewijzen konden wel uiterlijk heidensche handelingen inbinden, maar niet innerlijk een omzetting der gezindheid bewerken. K o r t o m niettegenstaande de uiterlijke Christianiseering van het keizerrijk vormen toch het eind der vierde en de gansche vijfde eeuw op geestelijk terrein een tijdperk van woeling en strijd, van botsing tusschen het oude en het nieuwe, het oude, dat na eeuwen van glorierijk bestaan ten onder gaat, en het nieuwe, dat zich gebaseerd weet op de eeuwige waarheid, maar zijn plaats i n dit saeculum slechts zoekend en tastend vindt. In dezen tijd van verwording en wording, van ondergaan en opkomen, van einde en begin, i n één woord i n dit keerpunt der geschiedenis, is het, naar G o d s bestel, het genie geweest van Augustinus, dat de oudheid afsluit en de poorten van den nieuwen tijd opent. H i j sterft als Romein, maar tot zijn sterfbed dringt het wapengekletter door van de Vandalen, die H i p p o belegeren: het oude heeft afgedaan, het zal alles nieuw worden. E n i n de wereld van het denken is het Augustinus' geest, die al wat de eeuwenoude Romeinsche cultuur aan goeds had voortgebracht, verwerkte, ordende en als kostelijke gave Gods incorporeerde i n het systeem, dat het fundament vormde, waarop het gebouw eener Christelijke cultuur kon worden opgetrokken. Wanneer ik dit zoo zeg, is het u duidelijk, dat ik niet denk aan de onschatbare beteekenis van Augustinus voor de theologie: ik houd me, gelijk te verwachten is, op het terrein van den klassiek-philoloog. V o o r hem is Augustinus i n de eerste plaats de auteur der Confessiones, van het werk D e civitate D e i en van de kleinere philosophische geschriften. E e n verblijdende belangstelling toont de philologie i n den laatsten tijd ook voor Augustinus' brieven. Nadat omstreeks het midden der vorige eeuw G i n z e 1 i n een drietal studiën blijk gegeven had, dat hij de belangrijkheid der brievenverzameling inzag, en i n 1887 H e r m a n n R e u t e r i n zijn ,,Augustinische Studiën" getoond had, hoeveel er door nauwkeurige analyse uit de brieven te leeren viel, maakte

6

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 maart 1933

Inaugurele redes | 28 Pagina's

Augustinus' werk over de christelijke wetenschap - pagina 4

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 maart 1933

Inaugurele redes | 28 Pagina's