GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Dertiende Jaarverslag van de Vereeniging voor Hooger Onderwijs op Gereformeerde Grondslag - pagina 28

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

XXVI

welke haren bezitters het leven geeft. Zelfs ligt in het woojd vertaald door „leven geven" ook nog de gedachte opgesloten van: laten leven of in het leven doen bhjven. Die schaduw wordt in volle kracht eerst genoten door hen, die de rust zijn ingegaan en die Hem aanschouwen, Die de Wijsheid is. Na deze toelichting van den tekst ging de leeraar over tot de ontwikkeling van de volgende bijzonderheden : 1°. Wat is bedoeld met wetenschap en wijsheid ? 2°. Waarin bestaat hare uitnemendheid ? 3". Aan wie wordt zij geschonken ? Met betrekking tot de gelegenheid des tijds, wordt daarna een antwoord gegeven op de vragen: 1°. Welk is het goed recht, dat wij hebben tot de beoefening der wetenschap in het algemeen ? 2°. Hoe TOJ ter beoefening der wetenschap het Hooger Onderwijs behoeven. 3°. Hoe er echter door velen eene wetenschap beoefend wordt, die in vele opzichten niet uitnemend maar schadelijk is. 4°. Op welken grondslag dan die wetenschap moet staan en hoe zij beoefend moet worden, dat zij haren bezitters het leven geeft en allerwegen leven verwekt ? Het verschil tusschen wetenschap en wijsheid schetste spreker aldus. Het eerste woord duidt het onderzoek, de waarneming, de kennis der dingen aan; het tweede geeft te kennen de rijpe vrucht van de opgedane kennis onder de leiding des Geestes. In God is wetenschap en wijsheid één, Hij is de God der wetenschap en wijsheid, en behoeft geen onderzoek. De mensch wel. Hij komt in den regel alleen tot wijsheid door onderzoek en levenservaring. Men kan wijsheid hebben als een gave Gods van der jeugd af. Maar het blijft waar, dat de mensch wijsheid vindt door er naar te zoeken, gelijk goud maar niet te grabbel ligt, maar dient opgedolven. De Prediker bedoelt hier de luare wijsheid. Vele menschen weten veel, maar zijn niet wijs, terwijl sommige onkundigen groote levenswijsheid bezitten. Waar die wijsheid is, openbaart zij zich door een zoeken van God, om Hem recht te leeren kennen en in Zijne wegen te wandelen. Waar die wijsheid gevaar loopt eenigszins te ontaarden, komt de vreeze Gods tussehenbeide met eene ernstige waarschuwing. De vreeze Gods brengt weer op de rechte plaats, verootmoedigt het hart, en dan vindt men weer de ware wijsheid. Deze wijsheid, die van boven is, beantwoordt aan de kenmerken van Jak. 3 : 13. De tiitnemendheid dier wijsheid bestaat hierin, dat zij haren

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1893

Jaarboeken | 196 Pagina's

Dertiende Jaarverslag van de Vereeniging voor Hooger Onderwijs op Gereformeerde Grondslag - pagina 28

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1893

Jaarboeken | 196 Pagina's