GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Jaarboek 1961-1962 - pagina 77

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jaarboek 1961-1962 - pagina 77

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

overdrachtsrede

Dat de natuurwetenschappen snel aan invloed winnen, zou een nadeel opleveren indien zij, dichter bij het dagelijks leven zich bevindend, waarin zij onafgebroken worden toegepast, bezweken voor de verleiding aan nut en baat alles op te offeren 1) onder minachting van de historie en van moeilijk op praktische bruikbaarheid te toetsen geestelijk cultuurbezit. Aan hun betekenis te tornen, ware echter te dwaas. De steun die zij van de staat en van de grote bedrijven genieten, bewijst hoe zij meer dan de oude studiën op dit moment in de samenleving wortelen. Terwijl men in leidende kring veel van ze verwacht, gaat grote belangstelling van de jeugd naar hen uit. Omdat de maatschappij de wetenschap niet ontberen kan, wordt zij niet enkel, en naar het oordeel van deskundigen zelfs niet in de eerste plaats om haar zelfs wil maar terwille van de sociale kansen welke zij biedt, gezocht; de studie zou in hoofdzaak broodstudie zijn geworden. 2) Een grote behoefte aan afgestudeerden prikkelt en een grote toeloop van studenten is het gevolg. De academische opleiding is niet langer het privilege van hen die door geboorte, of bijzondere kwaliteiten als het ware tot de studie waren voorbestemd. De universiteit bij alle beperktheid, isolement, misplaatst besef van eigenwaarde, een brandpunt van verfijnd geestesleven was er niet langer voor de weinigen. Dat hierdoor het maatschappelijke evenwicht wordt verstoord — men denke aan de vraag: „When Ph. D.'s are won by all, who will patch the kitchenwall" 3) is niet waar. Maar wel is juist dat de middenmoot veel breder werd, dat de gehoorzalen vaak uitpuilden, 4) dat de universiteiten giganti-

^) Kan men geheel gerust zijn als Lancelot Hogben zegt in Dangerous Thoughts, New York 1940,242: „Professional exaltation of theory to the detriment of practice is the hall-mark of cultural decay". Vergelijk Charles Frankel in Issues in University Education 171. ^) Evenzo oordeelt Adolf Lowe: The Universities in Transformation. London 1940, 14. *) R. S. K. Seeley: The function of the University, London 1948, 4. *) Adegake Olubummo and John Ferguson: The Emergent University with Special Reference to Nigeria, London I960, 43.

69

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1961

Jaarboeken | 188 Pagina's

Jaarboek 1961-1962 - pagina 77

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1961

Jaarboeken | 188 Pagina's