GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Jaarboek 1964 - pagina 103

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jaarboek 1964 - pagina 103

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

licht, über die der Mensch denkend verfügen kann" (a.w., 212). Jaspers zou zich dus niet geheel en al willen „entsichern". Dat dit voor Jaspers, volgens Bultmann, kwalijke gevolgen moet hebben, blijkt wel uit Bultmann's leer, dat de „eigenlijke" vrijheid slechts dan den mens ten deel kan vallen, wanneer hij door de vergevende genade Gods, die hem steeds opnieuw moet worden ,,toegesproken" in de verkondiging, bevrijd wordt van zichzelf, en dusdoende bevrijd wordt van eigen verleden, van eigen zelf-verzekering en van eigen werken, waarmee hij zichzelf tracht te verzekeren en te handhaven; ten einde open te staan voor . . . de toekomst, die allereerst de toekomst van de op hem toe komende God is. Vrijheid is voor Bultmann de openheid voor de toekomst, die op ons af komt, voor de op ons af komende ontmoeting met medemens, ,,Schicksar' en met God. Deze openheid involveert, dat wij van onszelf bevrijd zijn, d.i. van ons verleden; en deze bevrijding van onszelf houdt allereerst in, dat wij bevrijd zijn van onze zelf-verzekering, onze zelfbescherming tegen de toekomst en wat en wie ons daarin tegemoet kunnen treden; zij houdt de zelf-overgave en zelf-prijsgave in: tegendeel van de „Selbstsicherung". Wie niet waagt, en d.i. hij wie zichzelf niet waagt, is niet vrij voor de toekomst, en dus niet vrij; maar in aan zichzelf vastgeklonken, en klinkt zich aan zichzelf vast. Hij is een gevangene, en nog wel de gevangene van zichzelf. De keerzijde van de médaille der vrijmaking is de ,,Entsicherung" van zichzelf. 2. Bultmann heeft in één van zijn talloze artikelen de vrijheid eens als volgt omschreven: „Freiheit ist keine natürliche Eigenschaft des Menschen, sondern sie ist nur jeweils Ereignis, und sie wird Ereignis da, wo der Mensch durch das Wort der Vergebung von sich selbst befreit ist und dadurch offen für die ihm im Nachsten begegnende, Antwort heischende Frage" (G.U.V., III. 126). Gecompleteerd wordt deze omschrijving door zijn leer, dat de mens ook als (vrije) persoon heeft te existeren in de ontmoeting met ,,das Schicksal": „Wie ich ein Schicksal aufnehme und bestehe, mich ihm öfFne oder verschliesze, ist immers jeweils Sache der Entscheidung" (G.u.V., III, 118). Het beeld van B's vrijheidsidee wordt na het vorengaande nog eens verduidelijkt door wat B. schrijft over de taak der theologie in de huidige situatie. Zij zou z.i. moeten duidelijk 103

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

Jaarboeken | 170 Pagina's

Jaarboek 1964 - pagina 103

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

Jaarboeken | 170 Pagina's