GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Jaarboek 1966 - pagina 81

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jaarboek 1966 - pagina 81

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

uit de veranderingen in onze maatschappelijke structuur, die steeds sneller evolueren. De verwachtingen die de maatschappij en wij dus allen van de universiteit hebben zijn n.l. niet meer dezelfde als vroeger. We bezien de studieprogramma's en de tijdschema's, de organisatie, de financiering, het onderzoek, de studenten, de hoogleraren, het bestuur en het studentenleven met andere ogen. De universiteit is van oudsher het bolwerk van de persoonlijke vrijheid. Haar studenten en hoogleraren hadden vroeger een imago, dat door deze persoonlijke vrijheid hoofdzakelijk werd bepaald. Studenten vierden feesten en studeerden in hun lange vakanties. Ze vormden de elite, die in een beschermde enclave in de maatschappij leefden. Als ze hun wilde haren kwijt waren en dat duurde soms lang, werden ze de leiders van de maatschappij. De hoogleraren waren de wereldvreemde denkers, die verstrooid en slordig hun hobbies najoegen. Sommigen ervan wilden de wereld hervormen, anderen deden uitvindingen, de rest was onschadelijk. Dit imago stamt uit de tijd van de Camera Obscura, die we allemaal nog verplicht en dus efficiƫnt lezen. Dit imago is tot een mythe geworden, om van de entmythologisering van de hoogleraren maar niet te spreken. De muren van de enclave worden geslecht. Het ideaal beeld van de oude universiteit past ook niet meer in onze maatschappij. De knelpunten bij deze toepassing zijn als volgt globaal te rubriceren: ie De maatschappij heeft wetenschappelijk opgeleide specialisten nodig en wil deze zo jong mogelijk en in grote aantallen verkrijgen. 2e Het aantal specialismen stijgt nog voortdurend. 3 e De universiteit, die op het geheel en de samenhang van de wetenschappen nadruk legt, is gestructureerd voor de opleiding en het onderzoek van een kleine elite. Moet deze universiteit grote aantallen verwerken dan schiet haar organisatie te kort en wordt haar financiering te kostbaar. 4e Een veel groter percentage van de studenten is niet voorbestemd om leiders van maatschappij en wetenschap te worden. Een groot aantal van hen vraagt ook niet om de wetenschappelijke opleiding, die zo'n sterke binding met de vrijheid van studie heeft, maar wil opgeleid worden voor een maatschappelijk beroep. 79

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1966

Jaarboeken | 168 Pagina's

Jaarboek 1966 - pagina 81

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1966

Jaarboeken | 168 Pagina's