GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Jaarboek 1966 - pagina 87

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jaarboek 1966 - pagina 87

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

krijgen zullen de universiteiten minstens lo.ooo studenten per stuk moeten hebben. We bezien wat er hierbij nog overblijft van de vrijheid van de student en de docent. De vrijheidsbeperking van de student, Icondigt zich reeds aan in allerlei voorsteilen, die soms ook van hen zelf uitgaan. Zij zoeken als student een eigen plaats en status in de maatschappij, willen hun eigen sociale verantwoordelijkheid dragen en zich losmaken van de afhankelijkheid en het toezicht van hun ouders. Zij vragen (eisen) studieloon. Als zij dit zouden krijgen, wordt via de universiteit, de staat hun werkgever, die om verspilling op grote schaal te voorkomen, zeer drastische eisen zal moeten stellen aan hun studietempo. Of zal de volksvertegenwoordiging een studenten-pensioen geven op 25-jarige leeftijd en zó het instituut van de eeuwige student in stand houden? De vrijheidsbeperking door de inkorting van de studie tot 4 jaar reikt echter nog veel verder dan de beperking van de persoonlijke vrijheid van de student. In alle rapporten die tot nu toe verschenen zijn, staat dat de universiteit bij alle bekortingen in de studie toch moet zorgen voor een wetenschappelijke opleiding. Wat verstaat men daaronder ? Bedoelt het bedrijfsleven met een wetenschappelijke opleiding wel hetzelfde als de universiteit? Een wetenschappeUjke opleiding is zeker niet te bereiken met een geforceerde, schoolse vakopleiding in 4 jaar! Het geven van wetenschappelijk onderwijs is naast het overdragen van kennis en inzicht, het vormen van de persoonlijkheid en het karakter van de student tot iemand die kritisch kan denken, die zelf vragen stelt, en tot de oplossing ervan kan bijdragen door creativiteit, betrouwbaarheid en doorzettingsvermogen, geënt op een redelijk stabiel karakter. Deze persoonlijkheden zijn geen massaproduct en lopen grote kans in de geschetste 4-jarige vakschool vermangeld te worden. Zij moeten zo vroeg mogelijk uit het bovengenoemde keurslijf gelicht kunnen worden of na 4 jaar de mogelijkheid krijgen, die hen de gelegenheid geeft deel te nemen aan het wetenschappelijk onderzoek. Zo immers worden de genoemde eigenschappen pas tot ontplooiing gebracht en kunnen de onderzoekers gevormd worden die meedoen aan de onderzoektaak van het wetenschappelijk onderzoek en van de industrie. Bovendien zullen zij, zal er nog iets van de vakschool terecht 85

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1966

Jaarboeken | 168 Pagina's

Jaarboek 1966 - pagina 87

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1966

Jaarboeken | 168 Pagina's