GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Jaarboek 1971 en 1972 - pagina 72

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jaarboek 1971 en 1972 - pagina 72

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

En deze twee partijen moeten elkaar vinden in het gezamelijk zingen „a l'honneur du dieu des humains". De vraag die nu rijst is deze: vanwaar heeft de Koningin deze gedachten van elkaar verdragen, van letten op wat samenbindt, die haar doen spreken met de zo vage, neutrale term: Ie dieu des humains? Abel Lefranc heeft op overtuigende wijze de invloed aangetoond die Marguerite heeft ondergaan van Cusanus, via Brifonnet en Lefèvre d'Etaples en op de invloed van de ,,libertins spirituels". De bij Marguerite zo veelvuldig voorkomende tegenstelling: Tout - Rien, God alles en het schepsel niets, komt in de brieven van Bri^onnet aan de Koningin steeds weer voor en is een gedachte die wij in het werk van Cusanus telkens weer aantreffen. Ook in L"Inquisiteur vinden wij deze tegenstelling als de Koningin de inquisiteur deze woorden in de mond legt: Mon tout et mon aistre En dieu seul voy estre, Et moy moings que rien.

(500/502)

Nergens werkt de Koningin deze gedachte breder uit dan in haar episch gedicht Les Prisons. Lefranc concludeert uit deze door hem aangetoonde invloed van de onderscheiden werken van Cusanus: Il n'est pas douteux que Marguerite incline a la suite de leur auteur vers un veritable panthéisme."^" Deze uitspraak verrast als men bedenkt dat hij op een andere plaats van „Dieu tout, Ie reste rien" zegt, dat dit „Ie sommaire de rinstitution chrétienne" is, ja eigenlijk de gehele Institutie is. " Ook heeft men gezegd, dat het pantheïsme van Marguerite niet meer is dan een ,,déisme enthousiaste."^^ Dat zijn wel heel krasse beweringen. En wij moeten wel zeggen, dat wij nooit aan een ,,veritable pantheïsme" noch aan een „déisme enthousiaste" hebben gedacht, als wij in de inleiding van Kuypers uitgave van Calvijns Institutie naar de vertaling van Corsman, deze woorden lazen van de stichter van de Vrije Universiteit: ,,Ge kunt Calvijn's Institutie niet lezen, of ge wordt kleiner, meer zondaar van God. Gij gaat weg, eindelijk geheel weg, en uw Heere wordt u alles!" Marguerite heeft er stellig nooit behoefte aan gehad om uit een woord of een formulering die haar lief was, de uiterste logische consequentie te trekken. Bij haar vinden wij geen 70

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1971

Jaarboeken | 360 Pagina's

Jaarboek 1971 en 1972 - pagina 72

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1971

Jaarboeken | 360 Pagina's