Jaarboek 1986-1987 - pagina 121
kuyper-voordrachten In het cursusjaar 1986-1987 hield prof.dr. H.A. Oberman de zesde serie Kuypervoordrachten, getiteld 'De erfenis van Calvijn, grootheid en grenzen'. De Kuypervoordrachten worden onder auspiciën van de Vereniging voor christelijk wetenschappelijk onderwijs georganiseerd. Deze vereniging bood in 1980 de universiteit de zogeheten Kuyper-katheder aan, ter gelegenheid van haar honderdjarig bestaan. Deze katheder staat, in overeenstemming met de doelstelling van de Vrije Universiteit ten dienste van de wetenschapsbeoefening op het gebied van de Staatkunde en van daarmee verwante of samenhangende takken van wetenschap, vanuit het perspectief van de christelijke levensbeschouwing. In een periode waarin de leerstoel voor langere tijd niet bezet is, zoals thans, kunnen voordrachten worden gehouden over onderwerpen uit of samenhangend met het aan de leerstoel toevertrouwde gebied van wetenschapsbeoefening, en wel onder de naam Kuypervoordrachten. Korte samenvatting van de drie voordrachten: De Katholieke Kerkvader: de Hele Waarheid voor de Gehele Wereld Hoewel reformator van de tweede generatie, is Calvijn op te sporen in het laatmiddeleeuwse spanningsveld van de expansieve Kerkstaat, Scholastiek, bijbels humanisme en bovenal van de vroom-elitaire afwending van de wereld in de nieuwe kloostercel: de studeerkamer. Tegen deze achtergrond ontstaat een preciezer beeld, dan door psychoanalyse, van Calvijns 'bekering': - de reformator tussen Kerk en Wereld; - op zoek naar de Ware KathoUciteit; - in gesprek met profeten, zieners en doctores aller tijden; - bij alles bedacht op de praktijk van geloofsbeleving en politieke verantwoordelijkheid. Calvijns Profiel in het Tijdperk van de Reformatie De eenheid en continuïteit van de Reformatie laat zich goed illustreren door de verregaande gemeenschappelijke visie van Luther en Calvijn. Terecht is Calvijn de 'trouwste leerUng van de Wittenberger' genoemd. Maar de leerling was ook leermeester: juist in vergelijking met Luther en de Reformatie in Duitsland werden de markante aspekten van Calvijns eigen bijdrage zichtbaar, die het vroege Calvinisme zijn theologie en politieke visie tegelijk moed en overmoed gegeven hebben. De 'Reformatie van de Réfugiés', de vluchtelingen in ondergrondse kerken, vervolgd door Kerk en Keizer, ontwikkelde haar eigen politieke theologie, tucht en kerkorde: de 'gereformeerde zede' ontstond. Dit alles in naam van de uitbouw van het zichtbare koninkrijk Gods op aarde. Calvijn: vereerd, vergeten en verguisd Op de lange weg van Geneve, Heidelberg en Dordt naar Afscheiding en Doleantie hebben de Gereformeerde Vaders en hun (stief)kinderen stukken van Calvijns erfe119
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1986
Jaarboeken | 174 Pagina's