GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1906-1907 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 37

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

23 ab Aquinis, noch eenig ander pbilosoof heeft een philosophie voor de eeuwigheid gecreëerd. Waar wij de philosophie als den band definieeren, die de wetenschappen vereenigt, of als den grondslag, waarop de wetenschap wordt opgetrokken, daar zal men bij de uitbreiding der wetenschap den band moeten laten vieren of den grondslag verbreeden. De philosophie van Aristoteles is voortgekomen uit de gegeven kennis van zijn tijd; zij past op zijn eeuw en de eeuwen die volgen totdat de wetenschap een hoogere vlucht nam. Zoo drage ook de philosophie van onzen tijd haar eigenaardig karakter. Waar wij spreken van de Aristotelische philosophie, daar bedoelen wij het standpunt door den Stagiriet gelegd, de lijn door hem getrokken. Uit den ouden tijd loopen door de wetenschap van alle eeuwen heen twee lijnen, die elkander nimmer snijden, ja zich hoe langer hoe verder van elkander verwijderen, de lijn door Plato uit het speculatieve punt getrokken en de empirische lijn van Aristoteles; de vruchtelooze poging van vereeniging in de middeleeuwen kunnen wij stilzwijgend voorbijgaan ; of wilt gij — twee machtige kampen hebben op het slagveld der philosophie steeds scherp tegenover elkander gestaan — en staan nog tegenover elkander, gelijk ons het Congres voor Psychologie te Rome in Flechsig en Lipps ondubbelzinnig heeft getoond. Wij bewegen ons op de lijn van Aristoteles. Zoo versta men ons volgen van de Aristotelische philosophie. De grondgedachte van Aristoteles' philosophie, die telkens in zijne physica en metaphysica terugkomt, is de afleiding van het zijnde uit vier oorzaken, principes of eerste beginsels, naml: i) vhj , de stof — T() fidog, de vorm, — TO odt)' 7) xivi/aig, de beweging, — en TO oi) "ivuta het doel. Uit 1) KivTjdii leidt Aristoteles het bestaan van God af aldus: 'H xivrjaig, de beweging, de verandering is de overgang van de potentialiteit tot de actualiteit. Alle beweging moet uitgaan van eene actueele bewegende oorzaak. De ervaring nu leert dat er een steeds bewogene bestaat; verder een tegelijk bewegende en bewogene; er moet

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 238 Pagina's

1906-1907 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 37

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 238 Pagina's