GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1906-1907 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 97

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

83 Pormalprinzips zur Erklarung jener Entwicklungsgesetze bedürfen, soil keineswegs geleugnet werden." pag. 145. Doch genoeg. De selectie-theorie heeft uitgediend. Wij staan aan het graf van het Darwinisme. Van de geboorte af luidde van bevoegde zijde (b.v. Wigand) de prognose niet gunstig: ,denn die Naturauslese vermag wohl unzweckmassiges auszumerzen, aber nicht zweekmassiges zu erzeugen", en reeds in 1896 heeft de bekende zoöloog Hans Driesch een pakkende lijkrede gehouden: ,Der Darwinismus gehort der Geschichte an, wie das andere Kuriosum unseres Jahrhunderts: die Hegelsche Philosophic; beide sind Variationen über das Thema. ,Wie man eine ganze Generation an der Nase führt, und nicht gerade geeignet, unser scheidendes Sakulum in den Augen spaterer Geschlechter besonders zu heben." Het opkomend neo-Vitalisme mag als bewijs gelden, dat dit graf op velen een diepen indruk heeft nagelaten, doch zijn heftige bestrijding, dat niet ieder tot inkeer is gekomen; dat men blijft vasthouden aan de materialistische en mechanische levens- en wereldopvatting. Nog is 't wachtwoord van onzen tijd, alles moet mechanisch verklaard worden, en gesproken wordt over de ,alomgeldigheid der Causaliteit", alsof dit de eenvoudigste zaak der wereld is, iets van zelf sprekend, iets waarvoor geen bewijs behoeft geleverd te worden. Stilzwijgend wordt hieronder verstaan , mechanische causaliteit" want deze moet dienen om de teleologie te bestrijden. Dr. Borst i) ziet zelfs verband tusschen wijsbegeerte en godsdienst eenerzijds en kwakzalverij anderzijds. ,Beide (de philosophic en de theologie) zijn twee variaties op hetzelfde thema, maar beide komen toch neer op negatie van de alomgeldigheid der causae primae. De een stelt daarboven, en buiten de materie, voorstelling en wil; de ander God. Deze beschouwingswijze heeft gevolgen. Wijsbegeerte en godsdienst beide staan daardoor op een geheel ander standpunt dan de natuurwetenschap. Zij is de jongere, de indringster. het volk staat erfelijk (!) en door opvoeding onder den invloed der beide eerste. 1) Dr. J. Borst, Kwakzalver^. T^dschr. v. Geneeskunde 1905, 2e dl. 1610.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 238 Pagina's

1906-1907 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 97

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 238 Pagina's