GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1947 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 99

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

93 Goddelijke inspiratie der Schrift. Deze onzekerheid is als de onzekerheid van een leerling, die een wiskunde-vraagstuk niet doorziet, het alleen uit het hoofd leert — in een blind vertrouwen op het boek niet beseffend, dat hij zich inspant voor iets wat geen zin heeft. Zulk geloof, gebaseerd op onbegrepen aanvaarding, is geen geloof, slechts bijgeloof. Jezus eist zulk geloof nergens ' - Zijn gezag is werkelijkheidsgezag. Hij spreekt met het gezag van iemand die weet dat water goed is om te drinken. Voor hem staat onze urgente nood op de voorgrond, niet de vraag of wij allereerst willen aanvaarden. Immers wie drinkt, diens dorst wordt gelest en hij erkent dat water goed is om dorst te lessen. Wanneer de gezagsverhouding primair gesteld wordt, komt men gauw tot napraten in lege woorden van formules die leeg blijven. Zo schrijft Kohnstamm dan ook in zijrv boekje ,,Gezag en Vrijheid in het Christelijk Leven", pag. 21—28 : ,,Juist tot den ongelovige spreekt het gezag der kerk in onze tijd in het geheel niet meer, maar evenmin-het gezag der Schrift. Het enige is, juister De Enige die hen iets te zeggen heeft, is Jezus Christus zelf. En van de aanvaarding van Zijn gezag, tot die van de kerk en de Schrift is dan nog meestal een lange weg. Voor den modernen mens geldt dus veeleer dat alleen zij, die reeds in de Kerk geboren en met de Schrift opgevoed zijn, kerk- of Schriftgezag primair stellen, en eerst vandaar uit tot Christus komen. En mijn ervaring en die van vele andere opvoeders is, dat bijna alle afval, de enorme secularisatie, die wij om ons heen zien, het gevolg is van het feit, dat het in de jeugd gebleven ia bij kerkgezag en Schriftgezag alleen, en dat Jezus Christus niet ontdekt is als de enige, onvoorwaardelijke gezagsdrager; dientengevolge is dan het geloofstuk gebroken in het latere leven". Door de inspiratie der Schrift als dogma te handhaven ondermijnt de kerk dan ook het geloof, omdat de aandacht afgeleid wordt van het zelf zien en gericht op een aanvaarden, dat in wezen klakkeloos en zonder grond is. Dat de Schrift Gods Woord is, mag geen dogmatisch uitgangspunt zijn, maar uitsluitend een erkenning, waartoe alleen hij komt, die ervaart dat de weg der liefde, naar Jeaus' gebod : Hebt God lief bovenal en uw naaste als Uzelf, de enig mogelijke weg is.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1947

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 158 Pagina's

1947 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 99

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1947

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 158 Pagina's