GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1950 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 206

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

178

J. LEVER

heden, slechts één, significant, antwoord op zijn vraag te verkrijgen. Deze neutraliteitsinstelling is in de ogen van Lysenko decadent en een verraad aan de wereldbeschouwing en dus aan het materiahstisch geloof. W a n t de wereldbeschouwing: het atheïsme, voor hem nader gedefinieerd als het dialectisch-materialisme, moet voorop staan. De feiten zijn slechts bruikbaar voor zover zij het dogma bewijzen. Lysenko i s , evenals vermoedelijk iedere ware communist, die van een religieus vuur is bezeten, zo gevoelig voor de aantasting van zijn hoogste waarde, dat hij in iedere neutraliteit direct de winst voor zijn sterkste vijand, het christendom, ziet. Niet voor niets stelde de Russische Academie voor Wetenschappen vast dat: „Michurin's materialist direction in biology is the only acceptable form of science, because it is based on dialectical materialism and on the revolutionary principle of changing nature for the benefit of the people. Weismannite-Morganist idealist teaching is pseudo-scientific, because it is founded on the notion of the divine origin of the world and assumes eternal and unalterable scientific laws. The struggle between the two ideas has taken the form of the ideological class-struggle between socialism and capitalism on the international scale, There is no place for compromise. Michurinism and Morgano-Weismannism cannot be reconciled". Uit dit citaat blijkt wel zeer duidelijk, dat de kern van de gehele Lysenko-kwestie een religieuze is. Voor wie eenmaal oog gekregen heeft voor deze kern is de volgende uitspraak van Huxley naar aanleiding van het zo juist aangehaalde wel zeer interessant: ,,However, the statements symply are not true. I do not imagine that more than a handful of neoMendelian selectionists believe in the divine origin of the universe, and probably not one would believe in the divine origin of the world of living things as they exist today, whether trough creation or through a supernatural control of the process of evolution. This I know to be true of Morgan and Muller; and if I may take this occasion of affirming my own position, I have always believed (on the principle of William of Occam's razor) in the natural origin of living from non-living matter on this planet, and I consistently maintained, even through the sceptical period that ended around 1930, the view that Lamarckism was untrue, but that the evolution of life can be explained in terms of mutation and natural selection; and I am philosophically a non-theist. In any event, how can a

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1950

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 228 Pagina's

1950 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 206

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1950

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 228 Pagina's