GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1951 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 117

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

BOEKBESPREKING

105

peutische abortus, geboortebeperking met praeventieve middelen, kunstmatige inseminatie gebruik van verdovende middelen Zolang het gaat om een behoeden van het leven kan de schrijver m veel meegaan, maar hy meent, dat ook deze R C gedragslijnen te kort zijn geschoten door haar opgelegd wettisch karakter Zo belanden wij tenslotte bij het kernpunt van het boek en het standpunt van de schrijver Het goed recht van het medisch beroep wordt verdedigd tegenover Christian Science en uitersten der Pinksterbeweging Hier had Kressmann er nog op kunnen wijzen, dat deze pinkstergemeente zich beroept op uitlatingen in het slot van Marcus die volgens theologen als apocrief gelden In volle overeenstemming met EUul wordt het manco van onze moderne tijd toegeschreven aan het feit dat men teveel naar onmiddellijk succes vraagt en te weinig naar zm en doel van het leven Als het waar is, dat aan Jezus Christus alle macht gegeven is m hemel en op aarde, hebben wij naar Zijn wil te vragen en ons daaraan te conformeren Wij moeten van alle mensvergodmg afzien en mogen gelukkig op deze enige Helper m de verwarring rekenen Ik tref m dit boek een kerngedachte aan Kressmann gaat uit van de tegenstelling magie en profetisme, die beide op een eerbiedwaardige ouderdom kunnen bogen, welke historisch wordt toegelicht, maar ook nu nog hun betekenis hebben De moderne arts laat zich nog maar al te gaarne als magisch wonderdoener vereren, hij diende van zijn voetstuk af te komen, bescheidener en eerlijker te zijn, meer als gelijke te delen m lot en tekortkoming van de zieke en profetischer te getuigen van de mogelijkheid van eenswiUendheid met God en van de enige ware hulp, vrede met lijden en troost m eenzaamheid, die Christus biedt De lezer zal zich hier met de schrijver onder het gemeenschappelijk oordeel moeten buigen en alle critiek is hier misplaatst Of ik dan geen enkel bezwaar tegen de opzet van het boek heb ' Mmder tegen de opzet dan hier en daar tegen de uitwerking Wat ik mis is een diepere doordenking van de tegenstelling magie en profetisme Alles hangt hier van de definities af Ik vraag mij af, waarom Chiistus bij het genezen van doofstommen en blinden soms magische handelingen toepaste In het kader van het denken van Zijn tijd' Is alle magische allure volstrekt verwerpelijk' Mag de arts nooit met autoriteit optreden ook al doorgrondt hij de aan te wenden krachten nog met geheel' Wanneer doen wij dat ooit geheel' En kan de profeet met de beste bedoelingen ook wel met weer eens m een valse profeet veranderen, alweer omdat hij als schepsel tenslotte het juiste inzicht m Gods raad mist' Het hangt er slechts vanaf of ons handelen verenigbaar IS met biddend opzien tot God Er IS nog iets de schrijver spoort ons terecht aan tot bescheidenheid Maar juist daarom had ik gaarne gezien, dat hij m het licht gesteld had, dat het Christelijk openbaringsgeloof geen antwoord op alle v r a gen meebrengt Wij geloven als ziende den Onzienlijke G<od's bestuur en liefde blijven ondoorgrondelijk bij massarampen, bij het ontstaan van monstra, van ondefinieerbare pseudo- en echte hermaphrodieten, van imbecielen en idioten, erfelijke defecten, blindheid en mismaaktheid, van lethale factoren, die onschuldige slachtoffeis bij anencephalie en amaurotische idiotie tot de dood voeren Ik grijp slechts hier en daar Laten wij als christenen aan de buitenwereld eerlijk bekennen, dat ook WIJ het antwoord op dergelijke raadselen schuldig blijven, maar met dat we daarom het vertrouwen m Christus verhezen Hij blijft de Redder m de nood, Hij bevrijdt van de dood, d w z van de schrik des doods Ook dit laatste is m dit boek niet zo duidelijk gezegd als mogelijk was Ik voel altijd nog iets tegen het gebruik van de profane woorden efficiency en efficacite en het invoegen van het geloof, alsof dit alles op één lijn ligt De jonge schrijver maakt zich hier en daar wel eens aan enige overdrijving schuldig Als hij ons medisch kunnen (p 154) mimem noerat, zullen misschien psychiaters, neurologen en internisten, oorartsen en

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1951

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 224 Pagina's

1951 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 117

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1951

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 224 Pagina's