GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1959 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 283

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

232

DISCUSSIE

het Koninkrijk Gods') Wat verstaat U dus onder wetenschappelijke arbeid op christelijke grondslag, dus onder christelijke wetenschap' Als we doen wat Huxley, Lecomte, de Nouy en Teilhard gedaan hebben en op dezelfde wijze ons Chr geloof met onze wetenschap tot een synthese brengen, zijn we dus even principieel fout' Antwoord spreker De vorm van de relatie t o v de mede-onderzoekers is zeker van heel groot belang, ook m de wetenschap, maar zij is niet het enige kenmerk waarin „christelijke wetenschapsbeoefening" tot uitdrukking komt De ons door God gegeven openbaring, die wij slechts m het geloof kunnen verkrijgen, omsluit ons denken en dus ook onze wetenschap, zoals de vis-kom, al is deze voor de vis onzichtbaar, alles wat m de kom zit bijeen houdt De christelijke wetenschapsbeoefenaar tracht God de eer te geven, tracht dienstbaar te zijn aan de verbreiding van het Evangelie, tracht te strijden tegen de anti-goddelijke machten, en tracht deze werkelijkheid te zien m het licht van de goddelijke openbaring De heer Homburg Betreffende de verzoening tussen het wetenschappelijk werk en de ervaring van het geopenbaarde ik meen dat ook de niet-christen in deze „dualiteit" staat en naar een persoonlijke verzoening zoekt Antwoord spreker Ja, ook hij zoekt naar een vast geloofsuitgangspunt De heer Groen vraagt Heb ik goed begrepen dat er volgens de opvatting van T de Chardin bij de verschijning van het leven m de schepping eigenlijk niet iets nieuws verschijnt, dat het leven alleen een verder gevorderd stadium van complexiteit m een continue ontwikkeling van de stoffelijke wereld i s ' Ik moet hier onwillekeurig denken aan Franciscus van Assisi die sprak van „broeder zon" en ,,zuster maan" Antwoord spreker Het innerlijk aspect is m alle dingen aanwezig en verschijnt voor ons oog als „leven" bij een bepaalde mate van complexiteit Mejuffrouw Brum vraagt Is er iets bekend over de redenen de er toe geleid hebben dat de werken van Teilhard de Chardin pas na zijn dood gepubliceerd w o r d e n ' Antwoord spreker Op grond van theologische overwegingen (o a de geringe functie van het kwaad m zijn redenering) gaf zijn orde geen toestemming tot publicatie Na zijn dood werd met de uitgave begonnen buiten de orde om De heer Hartman vraagt Als 't zo m 't kort gesteld mag worden, komen H, de N en T de C door overspanning van het wetenschappelijk denken tot evolutieperspectief, mm of meer m plaats van de apocalyps Uitgaande van ons christelijk standpunt, de grenzen van ons kennen erkennend, kunnen we dan nog spreken van evolutie-perspectief, of blijft de evolutie, evolutionisme beperkt tot beschrijving van wat gebeurd is Heeft de spreker daarover reeds gedachten ontwikkeld'

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1959

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 295 Pagina's

1959 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 283

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1959

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 295 Pagina's