GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1960 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 102

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

78

O. R. HOMMES

eicel van de mens niet tien maar zeven dagen na de bevruchting. Zo volgt de differentiatie van de kiembladen een geheel eigen weg en ontstaat de dooierzak waarschijnlijk op geheel andere wijze als bij de rhesus-aap. Echter niet alleen op de vroege, ook op de late embryologie van de mens had de vergelijkende-embryologische zienswijze een nivellerende invloed. Zo werden de geboorte van de jonge macacus en van de jonge mens als volkomen gelijkwaardige phenomenen beschouwd. Aan een eventueel voor het species homo typische wijze van geboren worden, werd niet gedacht. Het eigene van de mens ging in de vergelijkende embryologie veeleer verloren, dan dat het werd ontdekt. Op dit terrein treedt pas een nieuwe ontwikkeling op, als men de beperking van de morphologic leert inzien en als de biologie „Verhaltensforschung" wordt. Wij komen hierop nader terug. Het formele aanleg-zijn In zeer lapidaire termen kan men zeggen: het embryo van de mens is de aanleg tot al wat des mensen is. Onder dit al moet dan ook alles verstaan worden: man, vrouw, ziek, gezond, pygmee, blanke, tweeling of mongool. Voor een willekeurige diersoort geldt echter hetzelfde: het embryo van dit dier is de aanleg tot al wat deze species eigen is. In het formele aanleg-zijn onderscheiden het embryo van de mens en dat van het dier zich niet van elkaar. Hun onderscheid ligt in datgene waartoe zij aanleg zijn, nl. tot mens en tot dat en dat dier. Hun onderscheid is dat tussen mens en dier. Het is goed nog eens met nadruk vast te stellen, dat het onderscheid tussen mens en dier zich reeds op het embryonale vlak openbaart en wel vanaf het begin, vanaf de bevruchting van de eicel, vanaf de zygote. Hoezeer deze eenvoudige waarheid in de vorige eeuw uit het gezicht werd verloren, blijkt uit het feit dat in zijn „Descent of Man", Darwin zijn speculatie, dat de mens bloedverwant met de dieren is, wil bewijzen met er op te wijzen dat de zygote van de mens en van „andere" dieren in geen enkel opzicht verschillen. Slechts in dit ene opzicht, voegt zijn tegenstander Wigand hieraan toe, dat uit de eerste nooit een dier en uit de tweede nooit een mens ontstaat. Dat is anthropologic van het begin en begin van werkelijke anthropologic. Het verschil tussen mens en dier Uit het bovenstaande wordt duidelijk hoe belangrijk voor ons thema het verschil tussen mens en dier is. In de historische ontwikkeling van

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1960

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 304 Pagina's

1960 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 102

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1960

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 304 Pagina's