GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1960 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 252

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

204

J. Ph. FOLEY

de Montmorency, werd zijn grootste beschermheer. Deze liet voor hem in een der torens van Saintes een atelier inrichten, en bestelde veel werk bij hem. Hij werd een algemeen bekend en geacht burger. Inmiddels had de Reformatie Saintonge niet onberoerd gelaten. In 1546 waren het enkele Duitse monniken die de terugkeer tot het oude geloof (binnen de R.K. kerk) predikten, die protesteerden tegen de verworden zeden. Palissy was een der eersten die zich bij hen voegde, deze stap was bij hem al voorbereid door de vriendschap met Antoine de Pons. De Bijbel, door deze monniken weer bij het volk gebracht, was voor hem reeds de dagelijkse metgezel geworden, waarin hij zijn liefde tot de Schepper van zijn natuur verklankt had gevonden, vooral in de Psalmen en de Spreuken. De actie der R.K. kerk die hierop volgde, dwong de monniken echter onder te duiken, en hun volgelingen bleven, onzeker en in een onduidelijke positie, in de kerk achter. Tot in 1557 Philebert Hamelin in Saintes terugkwam, een naar Geneve uitgeweken „protestant", die daar — bij Calvijn wellicht — „was toegenomen in geloof en leer", en nu, teruggekomen, de overgeblevenen, waaronder Palissy, overtuigde van de noodzaak een kerk te stichten. Na korte tijd werd Hamelin gevangen genomen en na een proces, waarin zijn rechtvaardigheid het respect zelfs van zijn tegenstanders afdwong, niettemin op 18 april 1557 opgehangen. En dan komt er een moment in het leven van Palissy, waaraan o.i. door de biografen onvoldoende aandacht is besteed. Hij heeft het beschreven in zijn „Recepte Veritable" (p. 135 e.v.): hoe daarop een arme handwerksman een groepje om zich verzamelde dat bij het begin slechts 5 man groot was, hoe hij hen met name genoemde Bijbelgedeelten voorhield, en hoe zij daarna onderling diensten gingen houden. Palissy beschrijft dit alles zo in detail, dat het niet anders kan of hij moet er zeer nauw bij betrokken zijn geweest. Als wij voorts de tekst van de bewuste Bijbelgedeelten vergelijken met de door Palissy in zijn boeken met voorliefde en bij herhaling geciteerde gedeelten, dan is er een treffende overeenkomst: de gelijkenis van de talenten, de boom die geen vruchten draagt, het gehoorzamen aan God, zijn „esdits, statuts et ordonnances" e t c , kortom „..qu'un chacun selon qu'il aura receu des dons de Dieu, qu'il en distribue aux autres" (Au lecteur, Recepte Veritable). Voorts noemt hij zichzelf bij voorkeur „un simple artisan". Bovendien blijkt Palissy, als de gegevens in chronologische volgorde worden gezet, tijdens de gevangenschap van genoemde Philebert Hamelin als woordvoerder voor de geloofsgenoten op te

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1960

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 304 Pagina's

1960 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 252

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1960

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 304 Pagina's