GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1968 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 217

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

p. J. ROSCAM ABBING

177

nederlandse maatschappij van geneeskunde het probleem van de plastische chirurgische geslachtsverandering zo ernstig genomen dat zij via een studiecommissie hierover een rapport ter dikte van een flinke brochure liet verschijnen. Over sterilisatie spraken we al. Over castratie zou in dezelfde trant te spreken zijn. Veel ingrijpender en precairder is het veranderen van het psychisch substraat van de mens. Wij staan nu eindelijk voor het probleem van de beïnvloeding van de medemens. Op tal van wijzen kan, mag of moet de ene mens de andere beïnvloeden. Hij beïnvloedt ten onrechte of terecht, en indien terecht qua strekking ten goede of ten kwade, qua methode op faire of unfaire wijze. De problemen zijn het geringst, zolang de bemoeienis met de psyche van de medemens op maximaal non-direktieve wijze geschiedt, zoals men dat b.v. kan aantreffen in bepaalde psychotherapieën en ook in de adult education, het vormingswerk, dus ten aanzien van zowel zieken als gezonden. In het vormingswerk verschaft men wel informatie, ook nog wel doorzicht en misschien enige duiding, maar zoekt men verder zijn kracht in het doen ontdekken van ethische en eventueel wereldbeschouwelijke implicaties van situaties en handelingen en het bevorderen van een zelf gevormde visie, mening, overtuiging, oordeel. Dit vormingswerk, eigenlijk de hele democratie, veronderstelt wel degelijk een bepaald mens-beeld, echter een mensbeeld dat zo veel mogelijk formeel gehouden wordt, n.l. het beeld van de mens die in wezen vrij en verantwoordelijk is, levend in relatie tot zijn medemensen en tot de grote vragen van het leven, en in dat alles tot zichzelf. In de non-direktieve therapeutische methode van Hogers is het niet anders. Overigens is het een vraag hoe lang dat mens-beeld formeel blijft, en hoe lang het non-direktieve echt non-direktief blijft. Het is en blijft een vorm van beïnvloeding, die al spoedig direktieve elementen bevat. Om het probleem scherp te stellen spreken we nu verder over die meer direktieve vorm van beïnvloeding, die we zelfs suggestie noemen. Men kan wel tussen het non-direktieve en het suggestieve invoegen het voorleggen van overtuigingen, het aanbieden van thetische meningen, zodat de ander geheel vrij gelaten wordt in het al of niet aanvaarden van die overtuiging, maar zelfs in het eenzijdig aanbieden van een mening schuilt al een suggestief element. Waar berust nu de suggestieve werking van de ene mens op de andere mens op? Zie ik goed, dan kan het suggestieve op vier verschillende werkin-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 314 Pagina's

1968 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 217

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 314 Pagina's