GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1970 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 254

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

210 „ook uit niet-godsdienstige overwegingen, nog steeds aanzienlijke weerstanden tegen anticonceptie, ook tegen de pil" Dat er bepaalde weerstanden van medische zijde tegen de pil bestaan is bekend Dat er echter m ons land uit godsdienstige overwegingen - zo kan men de schrijver toch interpreteren - bij de protestantse christenen (daar gaat het over) nog aanzienlijke weerstanden t e gen anticonceptie zouden bestaan lijkt mij een bewering, waarvan - om met Lindeboom te spreken het waarheidsgehalte met na te gaan is De schrijver licht deze weerstanden ook niet nader toe, hoewel ze bij hem zelf m met geringe mate aanwezig lijken te zijn Volgens Prof Lindeboom is „anticonceptie tenslotte een ingrijpen m een scheppingsorde, waartoe een christen alleen op gegronde overwegingen zal mogen overgaan" Naar mijn mening zou deze zm moeten uiden waartoe een christen op gegronde overwegingen moet overgaan Met name in een als voorlichting bedoeld boek, handelende over het euvel van de abortus provocatus dient mijns inziens een positieve behandering van de anticonceptie m de zm van een regeling van het kindertal m verantwoordelijkheid tegenover God en de mensen een belangrijke plaats m te nemen In het hoofdstuk over de rol van de vrouw m de gehele abortusproblematiek gaat de schrijver m op de slagzin „het is de vrouw die moet beslissen" Het zal duidelijk zijn dat dit standpunt volledig afgewezen wordt, het levensrecht van de ongeborene kan niet wegvallen tegen de autonomie der vrouw Het is mij onduidelijk waarom de schrijver, sprekend over de door Kuitert gepropageerde autonomie der vrouw, die zich dan ook uit zou moeten strekken tot het leven van de foetus, tot het leven van een ander individu, knorrig uitroept „Dat IS een laatste consequentie van de emancipatie der vrouw" Deze volledig overbodige exclamatie - en zo zijn er meer -

BOEKBESPREKING doet afbreuk aan het verder zo wel doordachte en gedocumenteerde betoog Welk standpunt dient men dan volgens de schrijver in te nemen ten opzichte van de abortuse arte provocatus, uitgaande van een christelijke levensvisie waarin het gezag van de Bijbel centraal staaf Uitgangspunt dient te zijn de christelijke eerbied voor het leven De foetus is leven, zo men wil leven - m - wording, door God naar Zijn beeld geschapen Abortus betekent dus doden Nu leert de Bijbel ons, dat het leven soms gegeven kan en moet worden voor hogere waarden Het probleem bij de abortus provocatus IS echter - en hier loopt Lindeboom wel zéér vluchtig overheen - dat de foetus met meebeslist, zijn leven wordt met gegeven doch genomen Wanneer de zwangerschap een direkte bedreiging vormt voor het leven der vrouw ontstaat een collisie van plichten, waarbij het leven der vrouw - dat trouwens een conditio sine qua non is voor het leven van de foetus - zwaarder mag wegen dan dat van de foetus In zulk een geval is een ethische rechtvaardiging van de abortus provocatus relatief eenvoudig Deze direkt levensbedreigende situaties komen tegenwoordig vrijwel met meer voor; het gaat doorgaans om een indirekte levensbedreiging m verband met de psycho-sociale context, om een existentiële noodsituatie Prof Lindeboom meent dat dergelijke noodsituaties zeer zeldzaam zijn De beoordeling van een dergelijke situatie is uiteraard subjectief, ook al zal de arts zich laten bijstaan door andere deskundigen Maar in t e genstelling tot de schrijver zijn vele gynaecologen - en zij zijn het die vrijwel dagelijks met deze problematiek geconfronteerd worden - en ook de christenen onder hen van mening dat dit soort noodsituaties zich m onze tijd niet zo zelden, ja steeds vaker, voordoet De christen-arts aan wie abortus provocatus ge-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1970

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 306 Pagina's

1970 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 254

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1970

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 306 Pagina's