De Vrije Universiteit - haar ontstaan en haar bestaan 1880-1930 - pagina 203
Ter gelegenheid van har halve-eeuwfeest, in opdracht van heeren directeuren der Vereeniging voor Hooger Onderwijs op Gereformeerden Grondslag, historisch geschetst door J.C. Rullmann
HET GEREFORMEERD KARAKTER DER UNIVERSITEIT
voudigen vorm niet ontkend, dat deze beginselen een gemeenschap-
pelijken wortel hebben en alzoo organisch samenhangen, maar terwijl
dit laatste erkend wordt, slechts aangeduid, dat de onderscheidene
vakken van onderwijs in engeren zin afgeleide beginselen tot uit-
gangspunt hebben.
3-
,,Gereformeerde beginselen" mag niet uitsluitend verstaan worden
in nntithetischen zin, als kwame hierbij slechts datgene in aanmerking
wat de Calvinistische richting van andere richtingen onderscheidt,
zoodat hetgene haar met andere richtingen gemeenschappelijk is
buiten beschouwing zou blijven; maar is aldus te begrijpen, dat
Gereformeerde beginselen zijn die beheerschende uitgangspunten van
ons denken, die geheel het menschelijk leven, zoo als zich dit in Cal-
vinistische kringen vertoont, verklaren en richten kunnen.
4.
Overmits het menschelijk leven, in zijn Calvinistisch type, niet een
nieuwe schepping is, maar opkomt in de historie; noch ook in zich-
zelf is opgesloten, maar in gedurige aanraking komt, ja, organisch
samenhangt met het menschelijk leven, dat in verwante of geheel
vreemde of zelfs tegenovergestelde vormen optreedt, moet het ook in
verband met dat overige leven beschouwd worden en moeten de
Gereformeerde beginselen tevens bij het onderwijs het uitgangspunt
geven voor de juiste beschouwing van, en het rechte oordeel oüer dit
üoor- en èuiVen-Calvinistische leven.
5-
De Gereformeerde beginselen mogen niet, naar de wijze der Nomi-
nalisten, in onsamenhangenden zin worden opgevat, als ware hier-
onder te verstaan hetgeen óf bij Calvijn óf bij eenigen Calvinist na
hem, als bewust dcnkbeginsel is uitgesproken. Meer dan eenige
andere richting is juist het Calvinisme tegen zulke oppervlakkige
opvatting gekant. Van God en niet van den mensch ging de actie uit,
die aan een deel der Christenheid den hoogeren levensvorm schonk,
die in het Calvinisme belichaamd is. De gedachte, die bij deze actie
Calvijn en zijn geestverwanten dreef, gaat boven hun persoonlijk
denken uit. Zij zijn geleid door motieven, die lang niet altijd tot hun
persoonlijk bewustzijn, in al haar klaarheid, waren doorgedrongen.
En allerminst stelde helder inzicht in den organischen gedachten-
samenhang van deze motieven hen tot het formuleeren van hun denk-
beginselen in staat.
Uit dien hoofde is het wetenschappelijk onderzoek naar de Cal-
vinistische beginselen allerminst afgeloopen, zoo wc weten wat Cal-
187
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1930
Publicaties VU-geschiedenis | 244 Pagina's
![De Vrije Universiteit - haar ontstaan en haar bestaan 1880-1930 - pagina 203](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/de-vrije-universiteit-haar-ontstaan-en-haar-bestaan-1880-1930/1930/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1930
Publicaties VU-geschiedenis | 244 Pagina's