GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Kijk op VU! - pagina 7

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kijk op VU! - pagina 7

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

't Verzuilde Neêrland

Bij ons, moppert men, schijnt het niet anders te kunnen: alles is en

w o r d t verzuild. De kindertjes van het ene Nederlandse volk mogen

niet onverdeeld naar de ene Nederlandse school gaan. W e hebben

onze openbare kleuterschool, een straat verder de roomse en op

het pleintje de christelijke kleuterschool.

Opstijgend onderscheiden w e eveneens de openbare lagere school,

de roomse en de christelijke Idem. Laat ons niet twisten over dat

forceren van een tegenstelling tussen rooms en christelijk. De roomse

Nederlanders hebben zich daar In geschikt, al spreken z e zelf liever

van katholieke scholen.

Als de Nederlandse lieverdjes ondanks al hun straatschenderij en

baldadigheid — daarin trekken de zuilen één lijn, als men zich

lijntrekkende zullen kan voorstellen — het „loffelijk ontslag" hebben

verkregen, marcheren ze weer gescheiden verder. W a n t er zijn

weer neutrale, roomse en christelijke ambachtsscholen, huishoud-

scholen, landbouwscholen, gymnasia, lycea, hogere burgerscholen en

middelbare meisjesscholen. W a a r de bevolkingsdichtheid dat niet

gedoogt zoekt men soms een oplossing in het stichten van streek-

scholen. W i e daar aan meewerkt wordt soms door zijn zuil-genoten

beschouwd als iemand die streken heeft.

D e leerling die daarna, de barrière van de leerplicht gepasseerd,

de kille maatschappij ingaat, zoekt de organisatie van zijn zuil op:

de algemene, katholieke of christelijke vakbeweging. En als hij zich

vestigt en een gezin sticht w o r d t hij misschien lid van een omroep-

vereniging naar k e u r e : algemeen, katholiek of christelijk. Soms wijkt

hij in zijn politieke keus van zijn zuil af. In bepaalde gevallen heet

hij dan „ d o o r g e b r o k e n " ; de persoon wel te verstaan, niet de zuil.

De zuil-genoten weten dan in de regel moeilijk w e g met hem.

Een klein deel van de Nederlandse jeugd echter gaat na de middel-

bare school nog verder leren. Dat heet dan studeren. En zie, ook

dan blijft er drieërlei mogelijkheid: er zijn neutrale, rooms-katholieke

en protestants-christelijke inrichtingen voor hoger onderwijs.

Nu sticht men makkelijker een lagere dan een hoge school en de

verzuiling is bij het hoger onderwijs ook minder vanzelfsprekend

dan bij het lager onderwijs. Z o schijnen agrariërs makkelijker te

5

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1963

Publicaties VU-geschiedenis | 108 Pagina's

Kijk op VU! - pagina 7

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1963

Publicaties VU-geschiedenis | 108 Pagina's